Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Rozporządzenie 1169/2011 – jakie pytania dręczą e-commerce?

Do 13 grudnia producenci żywności oraz podmioty sprzedające produkty spożywcze powinny wdrożyć postanowienia Rozporządzenia UE 1169/2011. Inne obowiązki nakłada ono na producentów, inne na sprzedawców, w tym także internetowych. E-sklepy, zgodnie z zapisem Art. 14 Rozporządzenia, będą zobowiązane do stosowania dokładnych opisów produktów na swoich stronach. Sklepy internetowe mają zatem niecałe 2 miesiące na dostosowanie opisów produktów do wymogów nowego prawa.


13 października w siedzibie Izby Gospodarki Elektronicznej odbył się warsztat na temat prawidłowego opisu produktów w e-sklepie. Eksperci z firm IGI Food Consulting, Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz Brandbank wyjaśniali zapisy rozporządzenia oraz odpowiadali na liczne pytania. Poniżej prezentujemy najciekawsze pytania, które pojawiły się w trakcie warsztatów. Jednocześnie, wszystkich, którzy nie mogli uczestniczyć w spotkaniu, a są zainteresowani tematem Rozporządzenia 1169/2011 zapraszamy na webinar.  

Czy sklep internetowy musi podać pełny opis produktu bezpośrednio na stronie?
Z rozporządzenia nie wynika wprost taki obowiązek. Sklep może umieścić przy produkcie link do szczegółowego opisu umieszczonego na innej stronie lub może zamieścić opis np. w dokumencie PDF. Sprzedawca internetowy ma jednak obowiązek umożliwienia konsumentom zapoznania się z opisem produktu zanim dokonają zakupu.


Kto odpowiada za opis produktów na stronie sklepu?
Za opis produktów zawsze odpowiada sprzedawca. Pytanie może wydawać się błahe jednak odnosi się ono do sytuacji, w której sklep nie mógł przedstawić opisu zgodnego z wymaganiami Rozporządzenia. Z informacji przekazanych przez firmę Brandbank, specjalizującej się w zakresie tworzenia e-etykiet dla branży spożywczej wynika, że obecnie, niecałe 60 dni przed rozpoczęciem obowiązywania nowego prawa, zaledwie ok. 30% produktów jest zgodnych z wymaganiami Rozporządzenia. Istnieje zatem realne zagrożenie, że w dniu, w którym zacznie ono obowiązywać, część produktów oferowanych przez e-sklepy będzie miało opisy niezgodne z wymogami prawa.


Czy powinno się wyróżniać w opisie produktu takie informacje jak: skład, alergeny, wartości odżywcze jako odrębne pozycje?
Nie ma potrzeby by dodatkowo dzielić opisy produktów na poszczególne kategorie. Nowe przepisy wyraźnie określają, że np. alergeny powinny zostać wyróżnione w treści opisu poprzez zastosowanie innego koloru, kursywy lub pogrubienia tekstu.


Co z produktami zmagazynowanymi? Czy e-sklep powinien wyprzedać swoje magazyny?
Z zapisów Rozporządzenia jednoznacznie wynika, że sklep prowadzący tradycyjną działalność ma prawo do sprzedaży produktów, których etykiety nie spełniają wymagań nowego prawa do momentu wyczerpania zapasów. Niestety zapis ten nie obejmuje sklepów internetowych. Teoretycznie więc e-sklep nie ma takiego prawa. Jest to ewidentna luka prawna, a zapytania o interpretację tego zapisu zostały już zgłoszone do Komisji Europejskiej. W chwili obecnej należy liczyć na rozsądek organów kontroli.


Czy sklep może zostać ukarany za brak opisów lub ich niezgodność i kiedy mogą pojawić się kontrole?
Tak, organy kontroli mogą nałożyć na sklep internetowy karę, jeżeli będzie on postępował niezgodnie z prawem, czyli np. publikował opisy niezgodne z wymogami Rozporządzenia. Teoretycznie kontrole mogą się pojawić już 14 grudnia jednak dotychczasowe rozmowy z przedstawicielami instytucji kontrolujących (np. Izbą Handlową) sugerują, że nie zaczną się one przed końcem roku.


Jak postępować w przypadku wysyłania produktu ze starą etykietą? Czy dołączać do niego poprawiony opis?
Przepisy nie udzielają odpowiedzi na to pytanie jednak przedstawiciel IGI Food Consulting, specjalista w dziedzinie prawa żywnościowego, popiera takie rozwiązanie. Jeżeli producent nie zdążył przygotować nowej, zgodnej z Rozporządzeniem etykiety, ale dostarczył (producent, dystrybutor lub sklep) opis w postaci oddzielnej etykiety to warto ją dołączyć do wysyłanego konsumentowi zamówienia.


Organizatorem warsztatu były: Instytut Logistyki i Magazynowania, Brandbank, Izba Gospodarki Elektronicznej oraz IGI Food Consulting.

Sprawdź nasze rozwiązania:

ILiM standardy GS1 czbILiM lancuchy dostaw czbILiM magazynowanie czbILiM transportILiM zarzadzanie zapasami czbILiM e-gospodarka czbILiM badania czbILiM ewnioski czb

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj