Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Krajowa Grupa Robocza B2C/MobileCom

W listopadzie 2011 roku Unia Europejska opublikowała Rozporządzenie dotyczące przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Wejdzie ono w życie 14 grudnia 2014 roku na całym terytorium UE (aktualnie 27 Krajów Członkowskich). Rozporządzenie, oprócz obowiązków informacyjnych na etykietach, wprowadza także nowe wymagania w przypadku sprzedaży na odległość czyli np. handlu elektronicznego. Jest to obowiązek dostarczania pełnych informacji także konsumentom kupującym produkty żywnościowe przez Internet.

Zgodnie z decyzją Rady Systemu GS1 podjętej podczas posiedzenia w dniu 25 marca zapraszamy Państwa do wzięcia udziału w pracach Krajowej Grupy Roboczej B2C/MobileCom.

Nabór potrwa od 1 do 17 maja 2013 r.

Szczegółowe informacje w serwisie GS1 Polska

 

Powstaje Europejska Platforma Technologiczna w Logistyce

W październiku 2012 roku przy wsparciu Komisji Europejskiej rozpoczął się projekt WINN (European Platform Driving KnoWledge to INNovations in Freight Logistics), którego partnerem jest Instytut Logistyki i Magazynowania. Celem projektu jest budowa Europejskiej Platformy Technologicznej umożliwiającej współpracę jednostek badawczych i przedsiębiorstw działających w obszarze transportu i logistyki oraz stworzenie ram i mechanizmów współpracy oraz pobudzenie dyskusji w zakresie zrównoważonego rozwoju, wzrostu wydajności i konkurencyjności intermodalnego transportu towarowego jako czynnika wpływającego na wzrost gospodarczy.

Działania platformy obejmą m.in. tematykę związaną z:

    • - obniżeniem ilości transportowanych towarów (ton/km) poprzez optymalizację łańcuchów dostaw;
    • - promocją rozwiązań intermodalnych, dostępnych korytarzy transportowych i stosowaniem transportu kolejowego, morskiego, wodnego;
    • - zwiększeniem wskaźnika wykorzystywanej powierzchni ładunkowej;
    • - zastosowaniem jednolitych łańcuchów logistycznych poprzez usprawnienie przepływu informacji (standardy komunikacyjne), zmniejszenie ilości wymaganych operacji;
    • - zastosowaniem innowacyjnych rozwiązań informatycznych i komunikacyjnych pozwalających na optymalne zarządzanie komodalnym transportem towarowym (koncepcje e-freight, iCargo).

Większość z powyższych obszarów współpracy związane jest z rozwojem i zastosowaniem innowacji w zakresie technologii (rozwój narzędzi ICT), organizacji (innowacyjne koncepcje, podejście) i regulacji prawnych (dostosowanie regulacji prawnych do wymogów innowacyjnych rozwiązań) oraz wymaga szerokiej współpracy pomiędzy biznesem (przedsiębiorstwami), administracją publiczną i jednostkami badawczymi na poziomie regionalnym, krajowym i europejskim. 

Europejska Platforma Technologiczna będzie otwarta dla wszystkich sieci, klastrów i innych platform o zasięgu regionalnym, krajowym i europejskim działających w obszarze logistyki. Głównym celem platformy jest zapewnienie forum do dyskusji i nawiązania współpracy pomiędzy dostawcami rozwiązań ICT, a ich użytkownikami w obszarze transportu towarowego i logistyki.

 

Więcej na: www.winn-project.eu

WCO i GS1 łączą siły w walce przeciwko podrabianiu towarów i wprowadzają nową mobilną wersję IPM

Na siódmym Światowym Kongresie ds. Walki z Fałszerstwami  i Piractwem, w Istambule w dniach 24-26 kwietnia br.  Światowa Organizacja Celna (WCO - World Custom Organisation) wspólnie z GS1 zaprezentowały nową, mobilną wersję narzędzia IPM (Interface Public-Members), wykorzystywanego przez pracowników organów celnych oraz przedsiębiorstwa.


Narzędzie IPM  po raz pierwszy zostało uruchomione przez WCO w 2010 roku i ma na celu wspieranie wymiany informacji i współpracy między organami celnymi, a właścicielami marek. Obecnie z narzędzia korzysta już ponad 50 krajów i ok. 3000 przedstawicieli organów celnych, którzy na co dzień mają dostęp do IPM. W wyniku umowy o wzajemnej współpracy podpisanej przez WCO i GS1, organizacja GS1 zaproponowała wykorzystanie w narzędziu IPM globalnych standardów identyfikacyjnych. Identyfikatory ułatwiają uwierzytelnienie oryginalności produktów, a tym samym wzmagają dodatkowo skuteczność narzędzia IPM w globalnej walce z podrabianiem towarów i piractwem.


Jedną z nowych funkcjonalności jest możliwość skanowania kodów kreskowych GS1 za pomocą urządzeń mobilnych (telefonów komórkowych), co umożliwi szybsze i efektywniejsze przeszukiwanie baz danych produktów. Unikalny identyfikator produktu umieszczony w kodzie kreskowym GS1 ułatwi dostęp do wielu baz danych będących zaufanym źródłem informacji o produkcie. Ponadto skanowanie kodów kreskowych umożliwia automatyczne połączenie z wszelkimi usługami uwierzytelniania związanymi z kontrolowanym produktem. Pracownicy służb celnych będą mieli dostęp do bardziej szczegółowych informacji o produktach, co powinno zwiększyć grono właścicieli marek towarów zagrożonych podrabianiem do szerszej współpracy.


- W obliczu rosnącego zagrożenia handlu podrabianymi towarami, WCO i jej członkowie są zdeterminowani do współpracy z GS1 i innymi zainteresowanymi organizacjami, aby wspólnie skutecznie walczyć z tym zagrożeniem, a tym samym przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa konsumentów na całym świecie - powiedział Kunio Mikuriya, sekretarz generalny WCO.


Sekretarz Generalny Mikuriya dodał: - Użyteczność IPM cieszy się obecnie na całym świecie dużym uznaniem naszych partnerów z sektora prywatnego. Nasza współpraca z GS1 umożliwi nam dalej rozwijanie funkcjonalności IPM, co uczyni narzędzie jeszcze bardziej dostępnym i niezawodnym. IPM jest niewątpliwie niezbędnym narzędziem w pracy służb celnych pomagającym odróżnić produkty oryginalne od fałszywych.


- System Globalnych Standardów GS1 oraz nasza ogólna wiedza i doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw może pomóc agencjom celnym w skuteczniejszym wykrywaniu podrobionych produktów - powiedział Miguel Lopera, Prezydent i CEO GS1. - Nowa wersja narzędzia IPM zawierająca funkcje skanowania kodów kreskowych GS1 i usługi uwierzytelniania, daje właścicielom marek ze wszystkich sektorów możliwość bezpośredniej współpracy ze służbami celnymi , w celu ochrony zarówno marki, jak i konsumentów.


Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska w ramach działań lokalnych nawiązał współpracę z poznańską Izbą Celną w celu promowania standardów GS1 dla potrzeb usprawnienia wymiany w handlu międzynarodowym. Obecnie działania Organizacji GS1 Polska ukierunkowane będą na to, aby jak najwięcej zainteresowanych producentów szybko zaczęło wykorzystywać narzędzie IPM.

Sprzedajesz żywność online? Przygotuj się na wejście przepisów Unii Europejskiej stosując standardy GS1

W listopadzie 2011 roku Unia Europejska opublikowała Rozporządzenie dotyczące przekazywania konsumentom informacji na temat żywności. Wejdzie ono w życie 14 grudnia 2014 roku na całym terytorium UE (aktualnie 27 Krajów Członkowskich). Celem wprowadzenia nowych przepisów jest zapewnienie konsumentom dostępu do rzetelnych informacji o produktach w momencie dokonywania zakupu. Chodzi o znaczącą ilość danych w tym m.in. o wartości odżywcze, składniki, alergeny czy instrukcje precyzujące sposób użycia.


Rozporządzenie, oprócz obowiązków informacyjnych na etykietach, wprowadza także nowe wymagania w przypadku sprzedaży na odległość czyli np. handlu elektronicznego. Jest to obowiązek dostarczania pełnych informacji także konsumentom kupującym produkty żywnościowe przez Internet.


- W Polsce około 1/3 wszystkich naszych uczestników to firmy sektora spożywczego -  mówi dr inż. Elżbieta Hałas, Pełnomocnik Dyrektora Instytutu ds. Systemu GS1 - wszystkie z nich obejmą przepisy Rozporządzenia, a duża część na pewno będzie musiała rozwiązać problem udostępniania danych na potrzeby sklepów internetowych.


Organizacja GS1 zwróciła się do międzynarodowej kancelarii Mason, Hayes & Curran, doświadczonej w obszarze prawa żywnościowego, o ocenę wpływu nowego prawodawstwa
na sytuację producentów i dystrybutorów pakowanej żywności.


Wnioski z tej oceny są następujące:

  • Rozporządzenie UE nr 1169/2011 wymaga, aby znacząca ilość informacji została udostępniona przed ostatecznym dokonaniem zakupu pakowanej żywności. Ta informacja musi znajdować się np. na stronie sklepu internetowego lub aplikacji używanej przez konsumentów do dokonywania zakupów.
  • W przypadku zakupów on-line wymienione w Rozporządzeniu obowiązkowe informacje muszą być dostępne przed dokonaniem zakupu bez obciążania konsumenta jakikolwiek dodatkowymi opłatami.
  • Jeśli informacje o których mówi Rozporządzenie są niedostępne na stronie internetowej to produkt, którego to dotyczy nie może zostać sprzedany za pośrednictwem tego kanału dystrybucji.
  • Jeśli producent/podmiot odpowiedzialny nie udostępni danych wymaganych Rozporządzeniem swoim partnerom handlowym (np. sieciom handlowym czy sklepom internetowym sprzedającym żywność w Internecie)  w formacie umożliwiającym ich prezentację na stronach internetowych to wówczas sprzedaż jego produktów w Internecie będzie znacznie utrudniona.
  • Istnieje potrzeba stworzenia systemu współpracy pomiędzy podmiotami działającymi na rynku spożywczym tj.  producentami/podmiotami odpowiedzialnymi i sprzedawcami. System ten musi umożliwić dostarczanie konsumentom wymaganych przez Rozporządzenie informacji przed dokonaniem przez nich zakupu.
  • Rozporządzenie jasno określa, że odpowiedzialność za dostarczenie konsumentom rzetelnych informacji nie tylko na etykiecie, ale także w handlu internetowym spoczywa na podmiotach żywnościowego łańcucha dostaw.

Na stronie internetowej: www.gs1.org/source/library znajduje się pełna treść opinii przygotowanej przez kancelarię Mason, Hayes & Curran.  W ciągu ostatnich miesięcy europejskie organizacje GS1 działające prowadziły wspólne działania, które mają pomóc firmom sektora żywnościowego dobrze przygotować się do realizacji wymogów Rozporządzenia UE 1169/2011.


- Przeprowadziliśmy analizę mapującą wymagania nowego Rozporządzenia i przygotowaliśmy dokument, który pokazuje jak standardy GS1 (w tym globalne standardy wymiany danych) mogą wspierać tworzenie systemów współpracy pomiędzy różnymi podmiotami działającymi na rynku spożywczym – tłumaczy Jacek Pucher z Centrum GS1 Polska.

 
Zgodnie z tym dokumentem do spełnienia wymogów nowych przepisów standardowo potrzeba 44 atrybutów, które powinny być udostępnione konsumentom zarówno na opakowaniu jak i w Internecie. Podczas marcowego posiedzenia Polskiej Rady Systemu GS1 jej przedstawiciele podjęli decyzję o powołaniu specjalnej Krajowej Grupy Roboczej, która zajmie się stworzeniem standardu opisu produktów dla systemu współpracy pomiędzy firmami uczestniczącymi w żywnościowym łańcuchu dostaw. To działanie pomoże krajowym firmom spożywczym na przygotowanie się do realizacji obowiązku Rozporządzenia.


- Do współpracy zapraszamy wszystkich producentów, podmioty odpowiedzialne, sieci handlowe i dostawców rozwiązań będących Uczestnikami Systemu GS1 w Polsce. Pierwsze spotkanie planujemy na początku maja. Będziemy aktywnie informować o naszych działaniach – dodaje Jacek Pucher.


Do wejścia w życie nowych przepisów pozostało jeszcze ponad 1,5 roku, ale prowadzone analizy pokazują, że coraz więcej firm poszukuje praktycznej wiedzy na temat spełnienia wymogów nowych przepisów. Unia Europejska planuje także podjęcie prac nad studium wykonalności dotyczącym pilotażowej bazy danych, która zawierałaby zarówno unijne, jak i krajowe wymogi dotyczące etykietowania w sektorze spożywczym, w celu zapewnienia powszechnej dostępności informacji dotyczących etykietowania.

Od pomysłu do przemysłu: w Polsce powstał pierwszy klaster Innowacji Transportowych

22 kwietnia 2013 r. w siedzibie i pod patronatem Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce podpisano umowę współpracy w ramach klastra Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury. Inicjatorem i koordynatorem klastra jest Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych wspierająca rozwój sektora B+R oraz wdrażanie nowoczesnych interdyscyplinarnych rozwiązań w transporcie i infrastrukturze.


- Sektor B+R stanowi dużą grupę zawodową w Polsce,  zajmujemy 7 miejsce w UE. Łącznie w infrastrukturę naukową i dydaktyczną zainwestowaliśmy już ponad 25 miliardów złotych ze środków Unii Europejskiej i budżetu państwa - powiedział dr hab. Jacek Guliński, Podsekretarz Stanu MNiSW. - Konsolidacja potencjału naukowo-badawczego w ramach centrów naukowo-przemysłowych, jakim jest klaster Interdyscyplinarne Partnerstwo na rzecz Innowacyjnego Rozwoju Transportu i Infrastruktury, jest jednym z priorytetowych zadań na lata  2014-2020.


Współpraca w ramach klastra pozwoli na bardziej efektywne pozyskiwanie finansowania europejskiego i krajowego dla badań i prac rozwojowych, a także na budowanie korzystnych relacji biznesowych w zakresie wdrażania innowacji transportowych.

Grupę założycielską klastra tworzą  przedsiębiorstwa sektora transportowego oraz instytucje  naukowe:  Akademia Leona Koźmińskiego, Instytut Logistyki i Magazynowania, Politechnika Śląska, spółki Lotos Asfalt, Kapsch Telematic Services, Sigma Games Manufacture, Lineal, Instytut Innowacji Logistycznych.

W ramach klastra działają grupy tematyczne dotyczące między innymi zarządzania systemami transportowymi, innowacyjnych technologii w transporcie szynowym i drogowym, nowoczesnego zarządzania mobilnością, nowoczesnego transportu intermodalnego i logistyki, technologii IT i ITS, finansowania i oceny ryzyka projektów, a także  rozwoju proinnowacyjnych kompetencji i dobrych praktyk w transporcie i infrastrukturze.

Szczegółowe informacje na temat klastra dostępne na stronach:  www.innowacje-transport.eu, www.cati.org.pl.

Bon na innowacje - ruszyła tegoroczna edycja

Celem Programu jest zainicjowanie kontaktów mikro lub małych przedsiębiorców z jednostkami naukowymi, takimi jak Instytut Logistyki i Magazynowania. Wsparcie w ramach programu Bon na innowacje może być przeznaczone wyłącznie na zakup usługi dotyczącej wdrożenia lub rozwoju produktu lub technologii. Jedną z oferowanych przez nas usług są badania kompatybilności elektromagnetycznej EMC na znak CE, realizowane przez nasze Laboratorium Urządzeń Elektronicznych.

Jeśli jesteś zainteresowany aplikowaniem do programu - skontaktuj się z nami:

Magdalena Flisikowska
E: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
T: 61 850 49 60


Nabór wniosków trwa od 14 marca 2013 r. do 26 kwietnia 2013 r. do godz. 16.30.
Więcej informacji o programie Bon na innowacje na stronie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.

 

Elektronizacja zamówień publicznych - doświadczenia Finlandii, przyszłość Polski

Przed kilkoma dniami w siedzibie Polskiej Rady Biznesu w Warszawie odbyła się debata zatytułowana "Elektronizacja zamówień publicznych", poświęcona wymianie doświadczeń między Polską a Finlandią w obszarze cyfryzacji instytucji publicznych w relacjach z biznesem. W spotkaniu wzięli udział mi.in. Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji oraz Krista Kiuru, Minister Mieszkalnictwa i Łączności Finlandii.


Rozwój usług świadczonych drogą elektroniczną oraz wykorzystanie technologii informacyjnych i komunikacyjnych w gospodarce oraz administracji publicznej w ostatnich czasach jest oznaką transformacji cywilizacyjnej w kierunku społeczeństwa informacyjnego. O znaczeniu tych zmian i ich wpływie na gospodarkę świadczą twarde dane: technologie informacyjne i komunikacyjne w ostatnich latach odpowiadają za około 1/4 wzrostu PKB oraz za 40% wzrostu produktywności w samej Unii Europejskiej.


Miikka Savolainen, Dyrektor Zarządzający Itella Information Sp. z o.o tłumaczy: Itella współpracuje z Rządem Finlandii i Ministerstwem Skarbu w zakresie e-procurementu od 2002 roku. Dzięki naszym wspólnym wysiłkom ok. 80% przedsiębiorstw w Finlandii stosuje elektroniczny sposób rozliczeń i zamówień. To dla nas sukces, jednak nie składamy broni i dalej ciężko pracujemy, aby ten wynik był jeszcze lepszy. Mamy nadzieję, że długofalowy proces elektronizacji zamówień publicznych w Polsce zakończy się równie dobrym wynikiem. Stąd pomysł zorganizowania forum polsko-fińskiego w tym temacie.


Rozwiązania e-Procurement w dostawach publicznych, odpowiednio wdrożone od strony prawnej, organizacyjnej i technicznej, będą więc czynnikiem istotnych oszczędności zarówno dla budżetu Państwa, jak i dla przedsiębiorstw realizujących dostawy. Pozwolą na optymalizację realizowanych procesów dostaw, ich kontroli oraz rozliczeń, dając jednocześnie przedsiębiorcom nowoczesne narzędzie do współpracy z innymi niż publiczny sektorami. Wdrożenie elektronicznej platformy zamówień publicznych będzie realizacją jednego z celów Agendy Cyfrowej dla Europy. Agenda cyfrowa przedstawiona przez Komisję Europejską jest jednym z siedmiu filarów strategii Europa 2020, która ustala cele dla wzrostu Unii Europejskiej (UE) do roku 2020. Agenda cyfrowa proponuje lepsze wykorzystanie potencjału technologii informacyjnych i komunikacyjnych dla wsparcia innowacji, wzrostu gospodarczego i postępu.


Tadeusz Rudnicki, Główny Specjalista z zakresu e-Biznesu w Instytucie Logistyki i Magazynowania, Ekspert Europejskiego i Polskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania wyjaśnia: Komisja Europejska opracowała założenia nowej Dyrektywy o dostawach publicznych, zgodnie z którą procesy przetargowe będą prowadzone wyłącznie drogą elektroniczną. Przewidywana publikacja nowej Dyrektywy - w pierwszej połowie 2013 z terminem ostatecznego jej wdrożenia najwcześniej w roku 2016. Jednocześnie Komisja Europejska przygotowuje propozycje nowych zasad dotyczących obsługi dostaw objętych przepisami o dostawach publicznych, w tym w szczególności elektronicznego fakturowania. Obecnie nowym impulsem są działania opisane w Komunikacie Single Market Act 2 – w tym Działanie Kluczowe 10 – e-fakturowanie jako standard fakturowania w dostawach publicznych. Ponadto uczynienie elektronicznego fakturowania dominującą metodą fakturowania w 2020 roku stanowić będzie realizację kolejnego z postulatów Agendy Cyfrowej dla Europy.


Polska bierze aktywny udział w europejskich projektach i działaniach związanych z realizacją zadań Strategii Europa 2020 i jej flagowej inicjatywy: Agenda Cyfrowa dla Europy, w tym udział w projektach europejskich w administracji oraz projektach krajowych dotyczących elektronicznej współpracy B2B. Polskie przepisy dotyczące VAT oraz regulujące wykorzystanie e-faktur są w pełni zgodne z obowiązującą od 1 stycznia 2013 Dyrektywą VAT. Ministerstwo Gospodarki wraz z Ministerstwem Finansów prowadzą powołane w 2011 roku Krajowe Forum Elektronicznego Fakturowania. W najbliższym czasie planowane są prace nad utworzeniem krajowej strategii wdrażania elektronicznego fakturowania. Jednocześnie obserwowane są działania związane z rozszerzeniem dorobku projektu PEPPOL w obszarze e-fakturowania oraz obsługi dostaw publicznych w pozostałych krajach UE, w tym również w Polsce.


Finlandia jest w czołówce Krajów Członkowskich Unii Europejskiej w obszarze e-fakturowania oraz cyfryzacji administracji publicznej. Stąd fińska spółka skarbu państwa Itella Information wraz z Ambasadą Finlandii w Polsce oraz Polsko-Skandynawską Izbą Gospodarczą zaproponowały wymianę doświadczeń między krajami w obszarze elektronizacji zamówień publicznych i e-fakturowania. Do współpracy zaprosiły partnera merytorycznego w postaci Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji w celu zainicjowania dyskusji merytorycznej dotyczącej szeroko pojętej elektronizacji w biznesie i sektorze publicznym.


Michał Boni, Minister Administracji i Cyfryzacji podsumował: Szczególnie interesujące wydają się doświadczenia z przebiegu procesu wdrażania e-fakturowania w administracji, zakres i efekty wykorzystania projektu PEPPOL, ustalone przez Finlandię miary efektywności wdrożenia e-fakturowania, wreszcie opinie i efekty wdrożenia e-fakturowania po stronie zaangażowanych przedsiębiorstw. Jesteśmy bardzo zainteresowani ewentualną współpracą i wymianą informacji oraz doświadczeń np. w zakresie działań fińskiej administracji w obszarze e-fakturowania, w obszarze e-procurement, elektronicznej współpracy administracji z biznesem i obywatelami, a także w zakresie metod i treści edukacyjnych na różnych szczeblach edukacji w Finlandii.

Organizatorem Forum była Skandynawsko-Polska Izba Gospodarcza oraz Itella Information, firma, która aktywnie uczestniczyła w procesie digitalizacji sektora publicznego w Finlandii. Instytut Logistyki i Magazynowania był partnerem merytorycznym forum.

W E-Procurement Forum wzięli udział:
MICHAŁ BONI - Minister Administracji i Cyfryzacji
KRISTA KIURU - Minister Mieszkalnictwa i Łączności Finlandii
KEIJO KETTUNEN - Dyrektor Transakcji Płatniczych, Skarb Państwa Finlandii
AHTI ALLIKAS - Dyrektor produktu w dziale usług elektronicznych Itella Information, Reprezentant Estonii w grupie roboczej CEN/ISSS Interoperacyjność faktur elektronicznych w społeczeństwie europejskim.
ANDRE HODDEVIK - Sekretarz Generalny OpenPEPPOL AISBL oraz Dyrektor Departamentu w Norweskim Urzędzie Zarządzania Publicznego i eGovernment (Difi)
TADEUSZ RUDNICKI - członek i ekspert Europejskiego i Polskiego Wielostronnego Forum Elektronicznego Fakturowania oraz europejskiej Grupy Eksperckiej Przetargów Elektronicznych (e-Tendering Expert Group, e-TEG).

Jednolity rynek cyfrowy w Europie

1 kwietnia rozpoczął się projekt pilotażowy e-SENS (Electronic Simple European Networked Services). E-SENS jest projektem współfinansowanym ze środków UE w ramach programu CIP-ICT PSP, którego celem jest wzmocnienie funkcjonowania jednolitego rynku cyfrowego Unii Europejskiej poprzez usprawnienie realizacji transgranicznych usług publicznych drogą elektroniczną.


W dzisiejszym zinformatyzowanym świecie administracja publiczna spotyka się z licznymi wyzwaniami w zakresie semantyki, organizacji, prawa czy technologii.  Rozpoczęte już projekty pilotażowe SPOCS, epSOS, e-CODEX, PEPPOL oraz STORK udowodniły, że świadczenie elektronicznych usług publicznych pomiędzy krajami UE może być łatwiejsze dzięki rozwiązaniom IT. W wielu obszarach, tj.  opieka zdrowotna, sądownictwo czy biznes, wypracowano i przetestowano już nowe rozwiązania, dzięki którym kontakt z administracją publiczną w Europie rzeczywiście jest sprawniejszy. Kolejny z grupy projektów pilotażowych – e-SENS ma na celu scalenie efektów ww. inicjatyw, ich ulepszenie i zastosowanie w innych obszarach działania administracji.


Konsorcjum e-SENS złożone jest z 22 partnerów reprezentujących 20 krajów europejskich oraz Norwegię i Turcję. Zaangażowanie tylu krajów wskazuje na duże znaczenie problemu, jak i zrozumienie wagi budowania jednolitego rynku cyfrowego w Europie. Rynek wewnętrzny UE przez ponad 20 lat jego funkcjonowania osiągnął znaczący poziom rozwoju, jednak wciąż istnieją bariery w zakresie elektronicznego świadczenia usług publicznych pomiędzy krajami. Projekt e-SENS ma na celu stawić czoła tym wyzwaniom i zapewnić interoperacyjność administracji, a także przyczynić się do poprawy mobilności obywateli i konkurencyjności firm.


Cele projektu e-SENS to w szczególności:
- rozwój infrastruktury dla innowacyjnych usług publicznych,
- zwiększenie interoperacyjności pomiędzy systemami administracji publicznej w Europie,
- stworzenie podstawy dla rozwoju platformy kluczowych usług dla rozwoju infrastruktury e-administracji,
- urzeczywistnienie idei jednolitego rynku cyfrowego w Europie.

W celu osiągnięcia ww. celów e-SENS skoncentruje się na budowie kluczowych rozwiązań w zakresie e-ID, e-dokumenów, e-podpisów, semantyki oraz elektronicznej wysyłki dokumentów. Rozwiązania te zostaną przetestowane w różnych obszarach tj. opieka zdrowotna, sądownictwo, rozpoczynanie działalności gospodarczej oraz zamówienia publiczne. Dzięki tak szerokiemu podejściu zweryfikowana zostanie możliwość ich zastosowania w różnych obszarach administracji.


Projekt e-SENS  skierowany jest do szerokiej grupy odbiorców:

  • administracja publiczna w krajach UE otrzyma techniczne rozwiązania niezbędne do świadczenia interoperacyjnych usług publicznych drogą elektroniczną,
  • firmy sektora IT otrzymają dostęp do rozwiązań open source, możliwych do wykorzystania podczas świadczenia usług komercyjnych,
  • obywatele i przedsiębiorcy skorzystają z możliwości sprawnego kontaktu z administracją publiczną poza granicami kraju, co wpłynie na poprawę mobilności obywateli i przedsiębiorców.

Wszystkich zainteresowanych projektem zapraszamy to śledzenia jego prac, a także przedstawiania swoich opinii w celu wspólnej budowy jednolitego rynku cyfrowego w Europie.


W projekcie Polska reprezentowana jest przez Instytut Logistyki i Magazynowania, Ministerstwo Gospodarki oraz Narodowy Fundusz Zdrowia.


Dodatkowe informacje:


W celu otrzymywania informacji o projekcie, zapraszamy do zapisania się do newslettera projektu na stronie internetowej.
 
Kontakt:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

 

 

 

40 lat kodu kreskowego GS1

 

GS1, neutralna organizacja non-profit, która rozwijając i wdrażając globalne standardy wspiera współpracę pomiędzy partnerami handlowymi już w 150 krajach, świętuje w tym roku swoje 40 lecie.

 

3 kwietnia 1973 roku liderzy przemysłu spożywczego w USA wybrali jeden standard do identyfikacji produktów, który teraz znany jest na świecie jako kod kreskowy GS1. Decyzja ta była początkiem powstania globalnego języka biznesu, który do dnia dzisiejszego zapewnia  przejrzystość w łańcuchach dostaw w wielu sektorach. Rok później (26 czerwca, 1974 roku o 8:01), został zeskanowany pierwszy kod kreskowy w USA, w Troy, Ohio. Czterdzieści lat później każdego dnia skanowanych jest ponad 5 miliardów produktów na całym świecie. Kodowanie produktów stało się czymś więcej niż tylko ich oznaczaniem kodem kreskowym i skanowaniem - umożliwiło rozwój globalnego handlu.


Kody kreskowe dzisiaj są już codziennością, elementem dobrze znanej technologii. Warto jednak zdać sobie sprawę, że to właśnie one stały się zapowiedzą nadchodzącej ery masowego i otwartego handlu. Ich wynalezienie nie tylko zrewolucjonizowało sposób prowadzenia handlu detalicznego i wygenerowało miliardy dolarów zysków, ale także wywołało potrzebę współpracy i budowania konsensusu między dotychczasowymi konkurentami.
- GS1 odegrało ogromną rolę w kształtowaniu historii globalnego handlu przez ostatnie 40 lat, ponieważ liderzy organizacji widzieli ogromny potencjał we współpracy w zakresie standardów, którą umożliwiało zastosowanie kodów kreskowych w całym łańcuch dostaw - podkreśla Miguel Lopera, Prezydent GS1 & CEO.

W ciągu ostatnich czterdziestu lat, rozwiązania GS1 stały się podstawą procesów biznesowych dla prawie 2 milionów użytkowników. To dzięki standardom GS1 ich użytkownicy mogą mówić we wspólnym języku, który nie tylko łączy ze sobą odległe geograficznie czy kulturowo przedsiębiorstwa, ale również pozwala liderom przemysłu na wykorzystanie siły informacji, by poprawić życie ludzi na całym świecie.


Ten wszechobecny już element cywilizacji, daje wiele korzyści konsumentom, ponieważ wspiera proces wydania towarów, redukując błędy wprowadzania danych do systemu i czas oczekiwania w punkcie sprzedaży. Daje również korzyści właścicielom firm, ponieważ pomaga zwiększyć sprzedaż dzięki lepszej obsłudze klienta, rotacji towarów i śledzeniu zapasów. Przykładowo we Francji, według raportu pt. „17 billion reasons to say thanks” wydanego przez Vineeta Garg, Charles Johnes & Christopher Sheedy, wykorzystanie kodów kreskowych umożliwia uzyskanie oszczędności w wysokości ok. 6,59% rocznych przychodów. Jest kilka innych ciekawych, mniej znanych faktów dotyczących kodów, np.:

  • Kod kreskowy GS1 nie zawiera w sobie ceny produktu. Kreski i spacje po prostu identyfikują produkt i dostarczają informacji o kraju pochodzenia, numerze partii, numerze seryjnym i dacie ważności.
  • Badania pokazują, że człowiek piszący na komputerze robi jeden błąd na 300 wprowadzonych liter. Prawdopodobieństwo błędnego odczytania symbolu kodu kreskowego wynosi pomiędzy jeden na milion a jeden na 4 miliardy skanowań.
  • Laser i skaner, który odczytuje kod kreskowy potrafi odczytać od 40 do 200 kodów na sekundę.

 

Od śledzenia produktów do automatycznego uzupełniania półek produktami i dalej do szybszego i bardziej efektywnego exportu i importu, to dzięki takim globalnym rozwiązaniom GS1 łańcuch dostaw stał się bardziej efektywny. Kod kreskowy GS1 stał się pierwszym rewolucyjnym krokiem wśród aktualnie wykorzystywanych globalnych standardów. Dziś na system standardów GS1 składają się również:

  • GS1 DataBar, kolejna generacja kodu kreskowego GS1. Choć jest mniejszy od klasycznego kodu, może zawierać znacznie więcej informacji i można go umieścić na każdym pojedynczym produkcie, np. na jabłku. Wykorzystując kod GS1 DataBar, sieć składająca się ze 100 sklepów, może wygenerować oszczędności w wysokości ok. 2,33 miliona dolarów w przypadku zastosowania go na wyrobach mięsnych czy owocach i warzywach.
  • Elektroniczny Kod Produktu (EPC – Electronic Product Code) dzięki wykorzystaniu tagów RFID, pomaga zwiększyć przejrzystość i efektywność całego łańcucha dostaw i poprawić jakość przepływających informacji pomiędzy przedsiębiorcami i ich kluczowymi partnerami. Wspiera przedsiębiorców na całym świecie w zarządzaniu przesyłkami, zapasami oraz kapitałem, redukując podróbki, błędy medyczne. Jest również pomocny w zwalczaniu kradzieży poprzez tworzenie bardziej efektywnych i usprawnionych procesów w wielu sektorach.
  • Standardy GS1 eCom zapewniają jasne wytyczne do tworzenia elektronicznych dokumentów handlowych tak, aby były one bezproblemowo przesyłane pomiędzy partnerami, bez względu na język w którym wprowadzane są dane czy systemy IT którymi posługują się firmy. Elektroniczne standardy pozwoliły firmom zrezygnować z dokumentów papierowych, co zaowocowało skróceniem czasu dostawy średnio o 61 godzin, oszczędnościami od 12 do 18 dolarów na transakcji oraz 5% zmniejszeniem braków produktu.
  • Globalna Sieć Synchronizacji Danych GS1, która zapewnia potężne środowisko dla ciągłej i bezpiecznej synchronizacji danych o produktach i pozwala firmom, które ze sobą współpracują, na stały dostęp do prawidłowych informacji w systemie.

 

GS1, udostępniając standard traceability, ułatwia wprowadzanie rozwiązań w firmach zapewniających pełną przejrzystość oraz spełnienie wszystkich wymogów prawnych oraz wymogów systemów zapewnienia jakości. Standardy GS1 pomagają poprawić bezpieczeństwo produktów, gdyż ułatwiają śledzenie żywności i jej składników na skalę globalną bez względu na ilość przedsiębiorstw, dostawców czy na ilość granic, które przekracza produkt od powstania aż do samego konsumenta. W połączeniu z rozwiązaniem GS1 Recall ułatwiają firmom bardziej efektywne i szybsze wycofanie produktu z rynku.


Standardy GS1 zaczynają odgrywać coraz większą rolę także w Ochronie Zdrowia. Organizacja GS1 tworzy platformę współpracy dla szpitali, firm farmaceutycznych, producentów wyrobów medycznych, firm transportowych i innych, którzy rozwijając standardy chcą poprawić bezpieczeństwa pacjenta poprzez zmniejszenie błędów medycznych oraz poprawę śledzenia ruchu i pochodzenia leków i wyrobów medycznych.


Firmy z sektora TSL zyskują przewagę konkurencyjną dzięki stosowaniu standardów GS1 do monitorowania ruchu przesyłek. Osiągają wymierne korzyści poprawiając swoją wydajność, przejrzystość w łańcuchu dostaw i zarządzanie zapasami. Stosowanie standardów GS1 pomaga również zwiększyć bezpieczeństwa dystrybucji oraz szybkość dokonywanych operacji.


GS1 stara się w nadchodzących 40 latach pełnić rolę innowacyjnego lidera Globalnego Języka Biznesu. Konsumenci zgodnie z cyfrowymi trendami, wykorzystując technologie mobilne i media społecznościowe, będą wymagać na bieżąco aktualnych informacji o produktach. Skanując kody umieszczone na produktach będą otrzymać informacje spoza etykiety np. miejsce pochodzenia produktu, składniki, przepisy oraz etyczne aspekty procesu produkcyjnego.


Mając w pamięci ostatnie cztery dekady, GS1 chce w perspektywie kolejnych 40 lat budować świat, gdzie rzeczy i powiązane z nimi informacje przemieszczają się bardziej efektywnie i bezpieczniej z korzyścią dla przedsiębiorstw i polepszenia życia ludzi każdego dnia, na całym świecie.

Aby uzyskać więcej informacji o obchodach 40-lecia zapraszamy na stronę:
www.gs1.org/40thanniversary
www.gs1pl.org

 

 

 

 

 

 

 

Europejska nagroda logistyczna 2013 – wyścig trwa

5 czerwca w Brukseli Europejskie Towarzystwo Logistyczne (www.elalog.eu) przyzna coroczne nagrody najbardziej innowacyjnym rozwiązaniom logistycznym w Europie. Konkurs działa na podobnej zasadzie jak piłkarska Liga Mistrzów. Zatem uczestnikiem konkursu mogą być przedsiębiorstwa które wygrały krajowe mistrzostwa, czyli zostały nagrodzone przez krajowe towarzystwa logistyczne. Polskę reprezentuje Neuca S.A. nagrodzona w roku 2012 przez Polskie Towarzystwo Logistyczne za projekt „Koordynacja procesów transportowych w spółkach grupy kapitałowej Neuca w oparciu o koncepcję zrównoważonego rozwoju”.


Trzymajmy kciuki za naszego reprezentanta – konkurencja w tym roku, kilkanaście projektów z całej Europy, jest bardzo mocna. Szczegóły wydarzenia znajdziecie na stronie ELA - http://www.elalog.eu/ELA_Award.

 

 

 

Nie tylko cyfrowy świat w Hanowerze - zakończyły się targi CEBIT

Ponad 4000 wystawców z 70 krajów w dniach od 5 do 9 marca wzięło udział w światowych targach nowych technologii CEBIT 2013. Nowością tegorocznego CEBIT-u była kompleksowa  prezentacja potencjału  rozwiązań informatycznych dla sektora publicznego.  


Na targach CEBIT nie brakowało rozwiązań informatycznych wspomagających logistykę. Najbardziej spektakularną  ofertę targową w tym obszarze przedstawiła niemiecka firma PSI, promująca  oprogramowanie dla logistyki produkcji. W trzecim dniu targów dużym zainteresowaniem cieszyły się także konferencje:  „Logistyka przyszłości” i „Automatyzacja przemysłu”. Tematem przewodnim obu spotkań były wdrożenia technologii RFID w różnych obszarach. Ważnym tematem targów był także design - w jednym z pawilonów zorganizowano specjalną wystawę produktów, jakie powstały w wiodących studiach projektowych na świecie i są wdrażane do masowej produkcji.


W tym roku Instytut Logistyki i Magazynowania również zaznaczył swoją obecność w Hanowerze. Prezentowaliśmy projekt badawczy mKonsument, który realizowaliśmy w ubiegłym roku wspólnie z AMS, Transferuj.pl i siecią „Piotr i Paweł”. Goście targowi odwiedzający nasze stoisko mogli skanować kody z przystanku autobusowego, zapoznać się z aplikacją mobilną i Rockpay, a po zakończeniu demonstracji wygrać nagrody. Idea mobilnego konsumenta spodobała się gościom z całego świata. Odwiedzili nas m.in. przedstawiciele firm z Estonii, Dubaju, Rosji oraz przedstawiciele niemieckich mediów technologicznych.


 

 

 

Sprawdź nasze rozwiązania:

ILiM standardy GS1 czbILiM lancuchy dostaw czbILiM magazynowanie czbILiM transportILiM zarzadzanie zapasami czbILiM e-gospodarka czbILiM badania czbILiM ewnioski czb

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj