Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Raport pt. "Przyszłość standardów dóbr konsumenckich i sektora detalicznego: tnij koszty i spełniaj oczekiwania konsumentów"

Światowe badania wykazują potrzebę rozwijania standardów będących odpowiedzią na zmieniające się trendy w biznesie i nawyki konsumentów

  • 100% dyrektorów, którzy brali udział w badaniu zwróciło uwagę na zmiany zachodzące w zachowaniu konsumentów, które będą miały ogromny wpływ na łańcuch dostaw w najbliższym dziesięcioleciu
  • 70% wzywało do dalszych wdrożeń standardów w całym łańcuchu dostaw
  • 50% z nich wzywa GS1 do podjęcia  roli światowego lidera, który będzie odpowiedzialny za wybór i realizację  priorytetów adaptacyjnych

Paryż, Bruksela, 5 marca 2013 – Raport ogłoszony dziś przez jednego z wiodących dostawców doradztwa i serwisów outsourcingowych IT, Capgemini, wraz z GS1, światową organizacją standaryzującą oraz Consumer Goods Forum - stowarzyszeniem branży dóbr konsumpcyjnych, stwierdza, że szersza adaptacja standardów jest kluczem zarówno do zwiększenia efektywności łańcucha dostaw oraz spełniania potrzeb konsumentów. Raport pt. "Przyszłość standardów dóbr konsumenckich i sektora detalicznego: tnij koszty i spełniaj oczekiwania konsumentów", wzywa przedstawicieli branży do wprowadzenia uproszczonych programów  umożliwiających nowym użytkownikom wykorzystywanie oraz rozwijanie standardów przy jednoczesnym dostarczaniu konsumentom ustandaryzowanych danych o produktach.

Od chwili gdy pierwszy kod kreskowy został zeskanowany w 1974 roku standardy przyniosły ogromne korzyści dla branży dóbr konsumpcyjnych, pozwalając na bardziej efektywny przepływ towarów oraz informacji. Z każdym dniem konsumenci uzbrojeni w technologie mobilne i wiedzę z portali społecznościowych, domagają się aktualnych informacji o produkcie oraz dostępu do informacji „spoza etykiety” np. o pochodzeniu produktu, składnikach oraz etycznych aspektach procesu produkcyjnego.

Według badań przeprowadzonych przez GS1 UK i Szkołę Zarządzania w Cranfield, wdrożenie kodów kreskowych w przemyśle detalicznym pozwoliło zaoszczędzić około 10.5 miliarda funtów w samym 2011 roku. Standardy elektronicznej wymiany danych pozwoliły firmom przejść z procesów realizowanych papierowo, skrócić czas dostawy średnio o 61 godzin, zaoszczędzić 12–18 euro na transakcji i o 5% zmniejszyć przypadki braków w magazynach. Niemniej jednak, wraz ze zwiększającymi się wyzwaniami przemysłu, należy zapewnić szerszą adaptację standardów a tym samym poziom wdrożeń w handlu detalicznym i branży towarów konsumpcyjnych.

Wyniki pokazują, że jest wiele innych wyzwań z którymi przemysł musi się zmierzyć:

  1. niewystarczające wykorzystanie standardów – w porównaniu z dużymi przedsiębiorstwami, małe i średnie firmy wykazują niższe wykorzystanie standardów, gdzie normą jest manualne procesowanie dokumentów. Standardy muszą być wykorzystywane w nowych kanałach takich jak e-commerce i wśród firm związanych z transportem i logistyką.
  2. Dane dostępne za pośrednictwem kodów kreskowych produktów są często niepełne bądź w ogóle ich brak oraz nie są wprowadzone w sposób ustandaryzowany we wszystkich kanałach.
  3. Promocja jest problematyczna choć niezbędna dla wzrostu sprzedaży, który trudno przewidzieć, ponieważ detaliści często niechętnie dzielą się strategiami promocyjnymi.
  4. W obawie przed ogromną ilością danych, detaliści z trudnością respektują standardy, mówiące, że numer GTIN powinien się zmienić za każdym razem gdy produkt nieco ulega zmianie.
  5. Wraz z wzrastającym niedoborem zasobów naturalnych a jednocześnie zainteresowaniem konsumentów zrównoważonym businessem – wymaga się bardziej dokładnych i spójnych informacji na temat emisji dwutlenku węgla, recyklingu, zużycia wody i energii.

 

Kluczowe rekomendacje raportu:

  • stwórz programy marketingowe które skierowane będą do firm, które nie wykorzystują w pełni standardów
  • przedstaw uproszczony program by ułatwić wdrożenie standardów
  • wykorzystaj istniejące standardy by dostarczyć konsumentowi informacji o produkcie
  • zbierz odpowiednie informacje o pochodzeniu produktu i dostarczeniu do sklepu by zminimalizować ryzyko
  • stwórz wspólny format informacji dla przemysłu o cechach i pochodzeniu produktu
  • wypracuj rozwiązania by zapewnić odpowiednią jakość danych
  • rozszerz rolę GS1 z organizacji zapewniającej standardy do roli centrum rozwoju standardów

 

Badania Capgemini uwypuklają bardzo istotną kwestię: jako przemysł musimy włożyć więcej wysiłku upewniając się, że standardy są prawidłowo zaimplementowane w całej naszej sieci powiązań biznesowych. Mamy szczęście, że tak dynamiczne organizacje jak GS1 i CGF pomagają nam w tym przedsięwzięciu.” - wyjaśnia José Lopez, Executive Vice President, Operations & GLOBE, Nestlé

“Standardy mają fascynującą przeszłość i ekscytującą przyszłość. Z jednej strony są podstawą do obniżania kosztów w prowadzonym biznesie, a z drugiej pozwalają nam spełnić stale zmieniające się wymagania naszych klientów. Jest to szczególnie istotne w erze świata cyfrowego.” - komentuje Mike McNamara, Chief Information Officer, Tesco

Najnowsze badania zostały oparte na szczegółowych ankietach przeprowadzonych wśród  liderów   łańcuchów dostaw i IT w 20 międzynarodowych (Europa, Azja, Północna Ameryka) firmach produkujących artykuły powszechnego użytku oraz sieciach handlowych, w szczególności Johnson & Johnson, Nestlé, Tesco, Unilever i Walmart.

 

__________________________________________________________________________________

Capgemini Consulting

www.capgemini-consulting.com.

Capgemini Consulting to marka oferująca w ramach Grupy Capgemini usługi z zakresu doradztwa strategicznego oraz transformacji. Capgemieni Consulting specjalizuje się w doradztwie i wspieraniu organizacji podczas procesu transformacji, od opracowania odpowiedniej strategii do zakończenia procesu. Firma oferuje wiodącym przedsiębiorstwom i instytucjom świeże podejście przy zastosowaniu innowacyjnych metod, technologii cyfrowej i wiedzy ponad 3,600 ekspertów na całym świecie.

www.capgemini.com/consulting

 

Capgemini

Capgemini jest jedną z największych firm świadczących usługi konsultingowe, technologiczne i outsourcingowe z zespołem ponad 120 tys. pracowników w 40 krajach. Grupa osiągnęła w 2011 r. przychód w wysokości 9,7 miliarda euro. Współpracując z klientami Capgemini tworzy i dostarcza rozwiązania, które pomagają im osiągnąć  założone cele. Capgemini jest wielokulturową organizacją z innowacyjnym sposobem pracy, jakim jest Współdziałanie w Biznesie (the Collaborative Business Experience™) i globalnym modelem dostarczania usług Rightshore ®.

[Rightshore® jest znakiem towarowym należącym do Capgemini.]

www.capgemini.com.

 

Instytut Logistyki i Magazynowania na CEBIT 2013

5 marca 2013 w Hanowerze rozpoczynają się jedne z największych targów technologicznych na świecie – CEBIT 2013. Polska jest partnerem tegorocznej edycji targów. Instytut Logistyki i Magazynowania zaprezentuje między innymi projekt „Mobilny Konsument”.


Technologie mobilne, Big Data oraz Internet Produktów stanowią główne nurty tematyczne na targach CEBIT 2013, na których będzie się prezentować 4 100 wystawców z 70 państw. Jednym z polskich przedstawicieli na CEBIT 2013 jest Instytut Logistyki i Magazynowania – wiodący instytut badawczy działający w obszarze logistyki i gospodarki elektronicznej. Wpisując się w wyżej wymienioną tematykę instytut zaprezentuje projekt „Mobilny Konsument”.


W ramach przeprowadzonego projektu użytkownicy smartfonów mogli odwiedzić wirtualny sklep na przestanku, skanować kody produktów z wirtualnych półek umieszczonych na plakacie, płacić za zakupy poprzez aplikację mobilną i otrzymywać zamówienie do domu. Istotną rolę w projekcie odgrywa w aplikacja RockPay. To dzięki niej możliwe jest nie tylko skompletowanie listy zakupów, ale przeprowadzenie całego procesu płatności z poziomu telefonu komórkowego. Projekt udowadnia, że takie zakupy są bardzo łatwe, szybkie, wygodne i co najważniejsze bezpieczne.


Targi CEBIT to miejsce spotkań pasjonatów technologii z całego świata, którzy będą mieli okazje zapoznać się z aktualnymi trendami i nowymi produktami. Goście obecni na targach CEBIT 2013 będą mieli okazję na stoisku Instytutu Logistyki i Magazynowania osobiście wziąć udział w doświadczeniu mobilnych zakupów.


Targi CEBIT 2013 odbywają się w Hanowerze w dniach 5-9 marca 2013. Stoisko Instytutu Logistyki i Magazynowania o numerze B54 mieści się w hali 9.

 

 

 

Rada do spraw transportu intermodalnego z udziałem pracowników naszego Instytutu

Fot. Marcin FoltyńskiOd początku roku 2013 odbyły się już dwa spotkania członków Rady do spraw transportu intermodalnego, powołanej na mocy rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Członkami Rady są między innymi przedstawiciele Instytutu Logistyki i Magazynowania, operatorów intermodalnych, PKP PLK S.A., PKP LHS oraz instytucji otoczenia biznesu jak Krajowej Izby Gospodarczej, Polskiej Izby Spedycji i Logistyki.


Spotkanie inauguracyjne otworzył Minister Massel. Przywołując zapisy Białej Księgi, zwrócił uwagę na potrzebę zwiększenia udziału przewozów intermodalnych w Polsce. Podkreślił, że zadaniem Rady, jako organu doradczego Ministra Transportu, będzie między innymi opiniowanie aktów prawnych oraz identyfikacja problemów z jakimi borykają się obecnie uczestnicy transportu intermodalnego.


Podczas kolejnego spotkania, członkowie - wśród nich Izabela Jeleń oraz Marcin Foltyński z Instytutu Logistyki i Magzynowania - zdefiniowali 16 tematów dotyczących zagadnień ekonomicznych, technicznych oraz organizacyjnych, którymi Rada powinna się zająć w pierwszej kolejności. Jednym z pilniejszych zagadnień jest obniżenie wysokości stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej.  W związku z tym, pracownicy Urzędu Transportu Kolejowego przedstawili propozycję trzech scenariuszy obniżki stawek za dostęp do infrastruktury kolejowej. Szczegółowe wyniki analiz realizowanych wspólnie z przedstawicielami Instytutu Logistyki i Magazynowania zaprezentowane zostaną w trakcie kolejnych spotkań Rady.

 

 

 

Staże i szkolenia praktyczne w ILiM

 Od 1 marca Instytut Logistyki i Magazynowania będzie gościł stażystkę w ramach przedsięwzięcia "Staże i szkolenia praktyczne pracowników/nic przedsiębiorstw w jednostkach naukowych".

Jest to przedsięwzięcia stażowo – szkoleniowe, realizowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet VIII: Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.2. Transfer wiedzy, Poddziałanie: 8.2.1: Wsparcie dla współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw w ramach projektu „Wsparcie współpracy sfery nauki i przedsiębiorstw w Wielkopolsce”, realizowanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego. Jego adresatami są pracownicy naukowi i naukowo – dydaktyczni wielkopolskich jednostek naukowych i wielkopolscy przedsiębiorcy (staże naukowców w przedsiębiorstwach) oraz pracownicy przedsiębiorstw i jednostki naukowe (staże pracowników przedsiębiorstw w jednostkach naukowych).

Celem tego przedsięwzięcia jest wsparcie transferu wiedzy w środowisku nauki i biznesu poprzez organizację staży i wprowadzenie innowacyjnych rozwiązań dla przedsiębiorstw.

 

W Internecie kupuj bezpiecznie!

 Serdecznie zapraszamy właścicieli sklepów internetowych do wzięcia udziału w III edycji Konkursu Bezpieczny eSklep. Konkurs to doskonała okazja aby zdobyć wyjątkowe wyróżnienie podnoszące prestiż sklepu i pomagające budować jego pozycję jako wiarygodnego sprzedawcy. Zapraszamy do zapoznania się z regulaminem i wypełnienia formularza rejestracyjnego. Macie czas na rejestrację do 17 lutego 2013 r. Wyniki Konkursu ogłosimy 25 kwietnia podczas wiosennych Targów eHandlu, wtedy też wręczymy wyróżnienia najlepiej ocenionym sklepom.

Więcej informacji na temat konkursu można znaleźć na stronie www.bezpiecznyesklep.pl.

Polecamy także obejrzenie filmu promującego konkurs

 

 

 

Michał Koralewski laureatem prestiżowego konkursu fotograficznego

Redaktor naczelny portali www.logistyka.net.pl oraz www.e-fakty.pl Michał Koralewski, został laureatem największego na świecie konkursu dla amatorów fotografii mobilnej Mobile Photo Awards. Michał za swoje prace fotograficzne otrzymał II nagrodę oraz 3 wyróżnienia, zostawiając w tyle autorów kilkunastu tysięcy zdjęć z ponad 40 krajów świata. Pierwsza z planowanych w tym roku wystaw nagrodzonych prac odbędzie się w dniach 22-28 lutego w Nowym Jorku. Na konkurs można było przesyłać jedynie zdjęcia wykonywane i obrabiane w telefonie komórkowym – bez użycia zewnętrznych technik i programów komputerowych.

Michałowi GRATULUJEMY i życzymy dalszych sukcesów.
Dyrekcja oraz koleżanki i koledzy z ILiM.

Szkolenia Just-in-time dostępne na e-bit.edu.pl

Zachęcamy do skorzystania ze szkoleń on-line, szybkiego i skutecznego sposobu podnoszenia kompetencji, wykorzystującego Internet oraz odpowiednio przygotowany materiał dydaktyczny. Szkoleń on-line są: 

  • dostępne 24h na dobę, 7 dni w tygodniu
  • z dowolnego miejsca i o wybranym czasie
  • zawierają interesujący materiał wzbogacony quizami

Wystarczy 5 kroków, aby zdobyć nowe umiejętności i certyfikat ukończenia szkolenia:

Krok 1. Kliknąć e-bit.edu.pl

Krok 2. Wybrać interesujący temat szkolenia, np.:

Logistyka

E-gospodarka

GS1 – kody kreskowe

Krok 3. Zapłacić

Krok 4. Zrealizować szkolenie on-line

Krok 5. Odebrać certyfikat

 

Aby zapoznać się dokładniej z tematyką dostępnych szkoleń, zapraszamy do odwiedzenia serwisu e-bit.edu.pl. Szkolenia można wykorzystać pojedynczo lub zamawiać w większych pakietach dla pracowników. Z naszej wiedzy i doświadczenia skorzystało już przeszło 12 tysięcy specjalistów. Sprawdź e-bit.edu.pl.

Ministerstwa Sprawiedliwości i Gospodarki wspierają bezpieczne e-zakupy

Ministerstwo Sprawiedliwości, Ministerstwo Gospodarki oraz Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych (GIODO) udzielili honorowych patronatów trzeciej już edycji akcji Bezpieczny eSklep, organizowanej przez Instytut Logistyki i Magazynowania (ILiM).

W ramach tegorocznych działań ILiM zaplanował przeprowadzenie Konkursu Bezpieczny eSklep 2013, jak również akcję edukacyjną Kupuj Bezpiecznie w Internecie. W konkursie zostaną wyróżnione sklepy znające i szanujące prawa konsumentów w swojej codziennej działalności. Akcja edukacyjna prowadzona jest w celu zwiększenia wiedzy oraz poczucia bezpieczeństwa konsumentów w zakupach na odległość.

Konsumenci, którzy robią zakupy w sklepach internetowych oraz Ci, którzy jeszcze się na nie nie zdecydowali, mogą zapoznać się z Poradnikiem, znajdującym się na stronie www.bezpiecznyesklep.pl. W Poradniku będą publikowane informacje z zakresu ochrony danych osobowych, praw konsumentów w zakupach krajowych oraz transgranicznych, płatności internetowych, wiarygodności sklepów internetowych budowanych choćby poprzez opinie i certyfikaty.

Do Konkursu Bezpieczny eSklep 2013 zaproszone zostały sklepy, które działają od minimum pół roku. Uczestnictwo jest bezpłatne, a ilość miejsc ograniczona, dlatego o przyjęciu sklepu do Konkursu będzie decydować kolejność zgłoszeń. Rejestracja możliwa będzie do 17 lutego 2013 r., poprzez formularz dostępny na stronie www.bezpiecznyesklep.pl. Ogłoszenie wyników zaplanowano na 25 kwietnia podczas Targów eHandlu, które odbędą się na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich.

Partnerami tegorocznej akcji są firmy BIG InfoMonitor, Brandbank Polska, Transferuj.pl, Divante, GS1 Polska, Targi eHandlu. Merytorycznie wsparcia udzielają Europejskie Centrum Konsumenckie, Certyfikaty SSL, Rzetelny Regulamin, Kancelaria Radcy Prawnego MPW, LexCare, Certyfikat Euro-Label Bezpieczne Zakupy, Opineo. Patronat medialny zapewniają portale: eGospodarka, Dziennik Internautów, Lepszy Poznań, Logistyka.net.pl.

Minister Boni o współpracy pomiędzy instytucjami

 Na niedawnym posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji minister Michał Boni podkreślił konieczność współpracy w przekazywaniu informacji między różnymi instytucjami. Minister przekonywał, że udział Polski w unijnych projektach powinien być dobrze skoordynowany z tym jakie działania podejmowane są w Polsce. Poprawie dostępu do transgranicznych usług ma służyć udział Polski w unijnym projekcie pilotażowym e-SENS.

Projekt e-SENS to kolejny etap w standaryzacji administracji elektronicznej w Europie. Łączy się on z dotychczas realizowanymi działaniami Komisji Europejskiej, związanej z porządkowaniem, upraszczaniem i elektronizacją procesów w zakresie obsługi przedsiębiorców, zdrowia, aukcji publicznych czy fakturowania. Kolejny wymiar po projektach krajowych, związanych z elektroniczną administracją oraz projektach realizowanych pod Komisją Europejską w poprzednich latach, ma zaowocować stworzeniem jednolitego systemu komunikacji między administracja Unii Europejskiej.

Instytut Logistyki i Magazynowania od początku bierze czynny udział w realizowaniu przedsięwzięć zmierzających do standaryzacji, upraszczania i elektronizacji procesów administracji, dlatego oprócz projektu e-SENS realizowane są zadania związane z Upraszczaniem i Elektronizacją Procedur Administracyjnych w Polsce oraz unifikacją procesów między krajami członkowskimi (projekty SPOCS, epSOS).

Więcej na ten temat można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

 

 

 

Instytut Logistyki i Magazynowania współtworzy Pojedynczy Punkt Kontaktowy

Na mocy tzw. dyrektywy usługowej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania  oraz Krajową Izbą Gospodarczą utworzył Pojedynczy Punkt Kontaktowy www.eu-go.gov.pl.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy (PPK) powstał przede wszystkim dla osób prowadzących lub planujących rozpocząć działalność gospodarczą, którzy to za pośrednictwem strony internetowej PPK mogą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące sposobu realizacji procedur administracyjnych w Polsce.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy (PPK) udostępnia informacje dotyczące m.in.:
•    procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce;
•    danych kontaktowych i kompetencji instytucji publicznych oraz urzędów;
•   sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;
•   środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między właściwym organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami.


Zadaniem PPK jest także umożliwienie realizacji procedur administracyjnych drogą elektroniczną. W celu realizacji tego zadania portal PPK zintegrowany jest z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej ePUAP, za pośrednictwem której możliwa jest realizacja wielu usług administracji publicznej.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy działa w ścisłej współpracy z organami realizującymi procedury, które są zobligowane przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (art. 22b ust. 2) do zapewnienia kompletności i aktualności informacji na PPK. Za pomocą „panelu administracyjnego” organy mają możliwość dokonywania zmian swoich danych kontaktowych oraz instalacji przygotowanych dla nich aplikacji formularzy elektronicznych.


Polski Pojedynczy Punkt Kontaktowy został  utworzony w ramach projektu pn. Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei „jednego okienka”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na lata 2007-2013. Szersze informacje na temat projektu zamieszczone są na stronie http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/.

 

 

 

T-Scale Złotym Laureatem Nagrody Innowacyjności w Transporcie

 W trakcie I Forum Innowacji Transportowych odbywającym się 11 grudnia w Krakowie nasze kompleksowe narzędzie wspierające współpracę niezależnych firm w organizacji procesów transportowych – T-Scale - otrzymało Złoty Laur w kategorii Planowanie, organizacja i zarządzanie.

Organizatorem Forum była Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Nagrody zostały przyznane pod auspicjami Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w  Polsce, Krajowej Izby Gospodarczej, Akademii Leona Koźmińskiego oraz Centrum Innowacji Transportowych, jako forma uznania i wyróżnienia innowacyjnych przedsięwzięć o charakterze ogólnokrajowym i regionalnym, realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne.

- Produkt T-Scale został wybrany z pośród kilkunastu produktów zgłoszonych do konkursu. Doceniono to, że produkt powstał na bazie doświadczeń badawczych i konsultingowych zespołu ekspertów Instytutu Logistyki i Magazynowania jako odpowiedź na rynkowe potrzeby przedsiębiorstw. T-Scale to  prosty sposób dla przedsiębiorstw  na uzyskanie oszczędności oraz na skrócenie czasu wykonywania zadań. Kolejną zaletą jest redukcja natężenia ruchu, czyli zmniejszenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko – mówi koordynator projektu dr Marcin Hajdul.

Więcej o produkcie T-Scale można przeczytać na stronie internetowej naszej oferty.

 

 

 

Sprawdź nasze rozwiązania:

ILiM standardy GS1 czbILiM lancuchy dostaw czbILiM magazynowanie czbILiM transportILiM zarzadzanie zapasami czbILiM e-gospodarka czbILiM badania czbILiM ewnioski czb

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj