Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Instytut Logistyki i Magazynowania członkiem Rady do spraw transportu intermodalnego

11 grudnia Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, powołał Radę do spraw transportu intermodalnego.


Działania rady jako organu pomocniczego mają koncentrować się na poprawie warunków funkcjonowania transportu intermodalnego w Polsce poprzez likwidację istniejących barier, zarówno prawnych jak i organizacyjnych, hamujących rozwój tej gałęzi transportu. Zadaniem rady będzie wskazywanie rozwiązań koniecznych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego.


Powołanie Rady do spraw transportu intermodalnego poparli m.in.: PKP S.A., Instytut Kolejnictwa, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Cargo S.A., Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO w Łodzi, PCC Intermodal S.A., Polzug Intermodal POLSKA Sp. z o.o., Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Instytut Logistyki i Magazynowania, Krajowa Izba Gospodarcza i Polska Izba Spedycji i Logistyki.

"Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie"

Właśnie pojawiło się w sprzedaży vademecum kodów kreskowych pod tytułem "Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie". Książka, pod redakcją naukową Elżbiety Hałas, przedstawia aktualną wiedzę dotyczącą najważniejszych zagadnień związanych z unikalną identyfikacją produktów na rynku i problematyką automatycznej rejestracji danych. Stanowi ona kompendium wiedzy na temat dotychczasowych osiągnięć w tej dziedzinie oraz rozwoju międzynarodowych standardów. Monografia  koncentruje się na systemie GS1 i  wdrożeniach wykorzystujących standardy opracowane w jego ramach."Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie"

Od momentu wynalezienia kodu kreskowego powstało wiele systemów branżowych czy krajowych, ale to system GS1 jest obecnie jedynym spójnym układem zasad identyfikacyjnych i komunikacyjnych funkcjonujących na całym świecie, niezależnie od branży. Celem książki jest przybliżenie działania nowoczesnych technologii w łańcuchu dostaw oraz pokazanie nowej jakości i korzyści płynących z zastosowanych w nich standardów.

Książka będzie  pomocna menedżerom logistyki w Polsce i zachęci ich do odważnego stosowania nowych rozwiązań u siebie w firmach.  Sięgną  po nią  także  studenci  logistyki, aby  poznać  zasady funkcjonowania łańcucha dostaw oraz  zrozumieć  rolę standaryzacji we współczesnej globalnej gospodarce. Tę, jak i inne publikacje związane z szeroko pojętą logistyką można nabyć w internetowym sklepie Biblioteki Logistyka.

Patronat medialny nad książką "Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie" objął portal Logistyka.net.pl oraz czasopismo Logistyka.

Zapraszamy do obejrzenia filmu promującego najnowszą książkę naszego wydawnictwa.

Co oznaczają cyfry na kodzie kreskowym?

Jednym z przewodnich tematów, poruszonych w andrzejkowym wydaniu popularnego śniadaniowego programu Dzień Dobry TVN były kody kreskowe. Nasi pracownicy odpowiadali na szereg pytań dotyczących kodów oraz ich zastosowań. Cieszy nas niezmiernie zainteresowanie mediów ważnym elementem współczesnego handlu. Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo.

Zakupy przez telefon wprost z ulicy

Pod hasłem „Uwolnij Czas. Przygotuj Telefon na Rewolucję” przebiega pierwsza w Polsce akcja umożliwiająca zakupy w sklepie internetowym wprost z ulicy. To wspólny projekt badawczy Instytutu Logistyki i Magazynowania, sieci handlowej Piotr i Paweł, Krajowego Integratora Płatności SA - Transferuj.pl oraz firmy AMS SA. Do końca listopada mieszkańcy Poznania i okolic mogą przy pomocy smartfonów, wykorzystując QR kody i aplikację mobilną RockPay, dokonać zakupu w systemie TU I TERAZ. Po zakończeniu projektu badawczego zasięg aplikacji będzie rozwijany o kolejne miasta oraz partnerów.

W ubiegłym roku świat obiegł film o projekcie Tesco Homeplus realizowanym w Korei Południowej, w którym użytkownicy smartfonów mogli odwiedzić wirtualny sklep w metrze, skanować kody produktów z wirtualnych półek (plakatów), płacić za zakupy poprzez aplikację mobilną i otrzymywać zamówienie do domu. Teraz także mieszkańcy Poznania i okolic mogą przy pomocy swoich smartfonów nie tylko skompletować listę produktów, ale dzięki usłudze mobilnych płatności także od razu za nią zapłacić i tego samego dnia, o umówionej porze, otrzymać przesyłkę do domu. Aby zrobić zakupy, wystarczy pobrać darmową aplikację mobilną RockPay, zeskanować kod produktu z plakatu, z umieszczonymi na nim wirtualnymi półkami oraz skompletować zamówienie.

- Mobilny konsument to projekt pilotażowy, w którym wykorzystaliśmy elementy tradycyjnych kodów kreskowych GS1. Badamy, czy rozwiązania mobilne mogą zmienić sposób funkcjonowania handlu detalicznego w aglomeracji poznańskiej. Projekt pozwoli nam uzyskać odpowiedzi na pytanie, czy konsumenci są gotowi na nowe doświadczenia w obszarze codziennych zakupów – wyjaśnia Jacek Pucher, główny specjalista z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Błażej Patryn, dyrektor rozwoju zakupów przez internet w Piotrze i Pawle, dodaje, że świadomość ludzi dotycząca możliwości zrobienia spożywczych zakupów w Internecie jest nadal na dość niskim poziomie, natomiast o możliwości dokonania takich zakupów przy użyciu telefonu komórkowego wie tylko nieliczna grupa osób. Cel jaki chcieliśmy osiągnąć to przede wszystkim zbudowanie świadomości ludzi dotyczącej robienia mobilnych zakupów i prezentacja możliwości jakie oferują technologie mobilne. mKonsument ma także pokazać, że tego typu zakupy są bardzo łatwe, szybkie, wygodne i co najważniejsze bezpieczne.

Niezwykle istotną rolę odgrywa w projekcie aplikacja RockPay. To dzięki niej możliwe jest nie tylko skompletowanie listy zakupów, ale przeprowadzenie całego procesu płatności z poziomu telefonu komórkowego. RockPay, jak powiedział Michał Paluszczak, kierownik ds. sprzedaży w Krajowym Integratorze Płatności SA, otwiera zupełnie nowe pole do zastosowania systemu płatności internetowych. Aplikacja jest obecnie dostępna w sklepie Google Play dla telefonów z systemem Android oraz w Apple Store dla telefonów z systemem iOS.

Instytut Logistyki i Magazynowania stworzył metodykę badania obejmującą wszystkie elementy mobilnych zakupów. Autorem aplikacji mobilnej o nazwie RockPay oraz wizji płatności mobilnych jest Krajowy Integrator Płatności SA znany internautom m.in. z systemu Transferuj.pl. Obecność Sieci Piotr i Paweł, pozwoliła na zintegrowanie kanału mobilnego ze sklepem internetowym oraz obsługę zakupów dostaw na terenie całej aglomeracji. Partnerzy pracowali wspólnie nad projektem plakatu, hasłem oraz kampanią w mediach. Nośniki na potrzeby kampanii udostępniła firma AMS SA.

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.

Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

 

 

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Wyścigów konnych

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.
Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

Dokumentu Propozycji Uproszczeń procedur związanych z wyścigami konnymi, który jest dostępny pod adresem: http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/konsultacje-spoleczne/konsultacje-zakoczone/dpu-wyscigi-konne/

 

Do Berkeley z TOP 500 Innovators

9 października w obecności Sekretarza Stanu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Marii Elżbiety Orłowskiej wręczono 37 promes wyjazdowych prestiżowego programu TOP 500 Innovators. Wśród uczestników programu jest już trzeci pracownik Instytutu Logistyki i Magazynowania. Michał Pajdak spędzi dwa miesiące studiując na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, a także praktykując między innymi w NASA i HP.

O miejsce w kolejnej edycji rządowego programu konkurowało 128 kandydatów z uczelni, instytutów badawczych, instytutów Polskiej Akademii Nauk i centrów transferu technologii w całej Polsce. 93 kandydatów po ocenie formalnej zaproszono na rozmowy kwalifikacyjne, w których oceniano aplikacyjność badań, innowacyjność prowadzonych projektów, dotychczasowe sukcesy komercjalizacyjne, motywację do udziału w programie, zdolności komunikacyjne i znajomość języka angielskiego. Z tej grupy wyłoniono ostatecznie 37 finalistów drugiej edycji „Top 500 Innovators”, reprezentujących 27 instytucji naukowych z całej Polski.

- O kolejnym konkursie dowiedziałem się bezpośrednio ze strony MNiSW. Rozmowy nie są łatwe, jednak warto spróbować swoich sił. Jeśli ktoś ma wizję i wie, co chce robić  oraz zna angielski, powinien sprostać wymaganiom -  mówi Michał Pajdak, uczestnik programu TOP 500 z poznańskiego Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Top 500 Innovators to największy rządowy program wspierania innowacyjności w nauce. Do końca 2015 roku planowany jest wyjazd aż 500 polskich naukowców i pracowników centrów transferu technologii na staże i szkolenia zagraniczne do ośrodków naukowych i badawczych z czołówki rankingu szanghajskiego (Academic Ranking of World Universities).

Tematyka kursu obejmuje zarządzanie badaniami naukowymi, praktyczne aspekty komercjalizacji wyników badań i współpracę nauki z gospodarką. Bardzo ważną częścią kursu jest rozwijanie kompetencji miękkich takich jak praca w grupie i multidyscyplinarnym zespole badawczym, kreatywne myślenie, efektywne podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów. Uczestnicy programu obserwują pracę zagranicznych firm, w których istotną rolę odgrywa komercjalizacja wyników badań, spotykają się z przedsiębiorcami i przedstawicielami venture capital, poznają sposoby prowadzenia innowacyjnych badań naukowych.

Więcej informacji w zakresie rekrutacji znajduje się na stronie http://www.nauka.gov.pl/

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Żłobków i Klubów Dziecięcych

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.

Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału  w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

Dokumentu Propozycji Uproszczeń procedur związanych ze żłobkami i klubami dziecięcymi, który jest dostępny pod adresem:
http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/konsultacje-spoleczne/konsultacje-zakoczone/dpu-zlobki-i-kluby-dzieciece/

Wiarygodne dane o produktach w sieci

Już ponad 270 tys. produktów można przeglądać w Internecie lub za pomocą telefonu komórkowego w ramach projektu PRODUKTY W SIECI. Celem projektu jest udostępnianie referencyjnej i wiarygodnej bazy danych podstawowych produktów, ich opisów oraz relacji zachodzącymi między numerem kodu kreskowego a danymi o okodowanych towarach. Szybki dostęp do rzetelnej i aktualnej informacji o produktach zwiększa zaufanie konsumentów i wspiera ich decyzje zakupowe.


Rozwój rynku e-commerce i technologii mobilnych spowodował, iż coraz większe znaczenie dla konsumentów i partnerów handlowych ma szybki dostęp do informacji o produktach. Jak pokazują liczne badania rynkowe, ponad 60% decyzji zakupowych podejmowanych jest przez klientów spontanicznie, w czasie wizyty w sklepie. W jaki sposób stymulować procesy podejmowania takich decyzji?

W odpowiedzi na to zapotrzebowanie Instytut Logistyki i Magazynowania - organizacja krajowa GS1 Polska, uruchomił projekt PRODUKTY W SIECI . W ramach projektu powstał elektroniczny rejestr produktów okodowanych, który umożliwia firmom tworzenie własnych, aktualnych opisów produktów i co najważniejsze zapewnia bezpieczeństwo i efektywność przechowywania informacji. Od strony technicznej projekt opiera się na dostarczeniu użytkownikom kodów kreskowych GS1 przyjaznego narzędzia do elektronicznego zarządzania Numerami Identyfikacyjnymi Firmy i danymi o kodowanych produktach.

Wszystkie dane pochodzą od producenta bądź właściciela marki, a więc z samego źródła. Mogą one być prezentowane w dwojaki sposób: przez telefon komórkowy, w oparciu o udostępnioną aplikację MobitGS1 oraz na stronie www.produktywsieci.pl. W pierwszym przypadku konsument otrzymuje dostęp do informacji o produkcie poprzez zeskanowanie kodu kreskowego. W drugiej sytuacji wpisanie na stronie www.produktywsieci.pl numeru identyfikacyjnego znajdującego się pod kodem kreskowym umożliwi dostęp do informacji o produkcie. Zarówno aplikacja jak i strona oferują dodatkowe funkcjonalności takie jak: szersza informacja o produkcie, sprawdzenie oryginalności produktu przez porównanie tego oglądanego przez klienta w sklepie z prezentowanym w telefonie jego zdjęciem, bezpośrednie przejście do sklepu internetowego, dostęp do informacji o produkcie z innych źródeł danych oraz funkcjonalności multimedialne (dla wybranych produktów).

 „Zdecydowaliśmy się na udział w projekcie, ponieważ jest to zupełnie inny sposób na zaprezentowanie klientowi wyrobu medycznego - w sposób prosty, a jednocześnie wiarygodny. Chcemy, aby konsumenci mieli możliwość zapoznania się z produktami, nie tylko w sklepie, ale również korzystając z nowych kanałów komunikacji, takich jak aplikacja na smartfon MobitGS1 czy www.produktywsieci.pl.” – uzasadnia udział w projekcie Piotr Krężel, dyrektor ds. marketingu z REH4MAT, producenta wyrobów ortopedycznych i środków pomocniczych służących osobom z dysfunkcjami narządów ruchu.

Projekt powiązany jest także z Krajową Bazą Produktów Ochrony Zdrowia (KBPOZ), która jest pierwszą w Polsce centralną bazą produktów leczniczych i wyrobów medycznych, okodowanych kodem kreskowym GS1. To na bieżąco aktualizowany, we współpracy z IMS Poland, katalog elektroniczny, funkcjonujący w Internecie na rzecz bezbłędnych i automatycznie wprowadzanych danych do systemów informatycznych firm – uczestników łańcucha dostaw i administracji państwowej.

Projekt docelowo ma pozwolić branży e-commerce i mobile commerce uwolnić się od problemu zbierania i aktualizacji podstawowych danych opisujących produkty. W 80% przypadków konsument nie kupi w Internecie błędnie opisanego produktu. Również przed zakupem w handlu tradycyjnym informacje o produktach są poszukiwane w Internecie. Dlatego warto mieć kontrolę nad tym, jak produkt jest prezentowany w sieci.

Transport – szanse oraz wyzwania dla polskich przedsiębiorstw

Instytut Logistyki i Magazynowania, GS1 Polska oraz ECR Polska zapraszają na bezpłatne warsztaty transportowe, które odbędą się 11 października w Warszawie.

Spotkanie odbędzie się pod auspicjami projektu EMPIRIC (Enhancing Multimodal Platforms, Inland waterways and Railways services Integration in Central Europe), którego głównym celem jest wsparcie rozwoju i udoskonalanie funkcjonujących intermodalnych połączeń pomiędzy portami Północnego Adriatyku a terytorium Europy Centralnej. Gospodarze spotkania, ILiM, GS1 Polska oraz ECR Polska chcieliby wykorzystać to spotkanie również dla twórczej dyskusji o problemach współczesnej logistyki i możliwościach współpracy, adaptacji nowych rozwiązań i optymalizacji procesów.

W spotkaniu udział wezmą liderzy, którzy dzieląc się swoimi doświadczeniami dadzą inspirację w odpowiedzi na pytania: Kiedy intermodalność się opłaca? Jakie są dostępne rozwiązania wspierające koordynację procesów transportowych? Czym jest „inteligentne cargo”, koncepcja „e-freight”? Jak najlepiej wykorzystywać dostępne zasoby? Czym są technologie mobilne w łańcuchu dostaw? Czy partnerska współpraca niezależnych podmiotów i dzielenie się rzeczywiście uzyskanymi korzyściami są możliwe?

Warsztaty przeznaczone są dla dostawców i użytkowników usług transportowych, operatorów logistycznych, dostawców rozwiązań informatycznych, odpowiedzialnych za efektywność i wydajność procesów logistycznych oraz za strategię rozwoju przedsiębiorstw oraz organizacji otoczenia biznesu i przedstawicieli administracji publicznej.

W programie znajdzie się blok poświęcony nowym możliwościom i szansom, które dają przewozy intermodalne. Pokazane zostaną także wybrane najlepsze przykłady wykorzystania transportu intermodalnego przez polskie przedsiębiorstwa. Ponadto zaprezentujemy innowacyjne działania i koncepcje związane z organizowaniem przewozów przy wykorzystaniu transportu drogowego umożliwiającego współpracę niezależnych podmiotów gospodarczych przy organizacji procesów transportowych oraz korzyści płynące z wykorzystania technologii mobilnych w logistyce.

Spotkanie zakończy się dyskusją w dwóch grupach roboczych nad:

  • wypracowaniem spójnego stanowiska dotyczącego eliminacji podstawowych barier ograniczających rozwój przewozów intermodalnych w Polsce
  • możliwymi wariantami współpracy pomiędzy niezależnymi firmami w oparciu o dostępne narzędzia oraz standardy wymiany informacji

Więcej informacji, agenda oraz rejestracja: www.ilim.poznan.pl/transport-warsztaty

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Rejestru Instytucji Szkoleniowych

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.

Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

  • Dokumentu Propozycji Uproszczeń procedur związanych z Rejestrem Instytucji Szkoleniowych, który jest dostępny pod adresem:

http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/konsultacje-spoleczne/konsultacje-zakoczone/dpu-rejest-instytucji-szkoleniowych/

Sprawdź nasze rozwiązania:

ILiM standardy GS1 czbILiM lancuchy dostaw czbILiM magazynowanie czbILiM transportILiM zarzadzanie zapasami czbILiM e-gospodarka czbILiM badania czbILiM ewnioski czb

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj