Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Minister Boni o współpracy pomiędzy instytucjami

 Na niedawnym posiedzeniu Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji minister Michał Boni podkreślił konieczność współpracy w przekazywaniu informacji między różnymi instytucjami. Minister przekonywał, że udział Polski w unijnych projektach powinien być dobrze skoordynowany z tym jakie działania podejmowane są w Polsce. Poprawie dostępu do transgranicznych usług ma służyć udział Polski w unijnym projekcie pilotażowym e-SENS.

Projekt e-SENS to kolejny etap w standaryzacji administracji elektronicznej w Europie. Łączy się on z dotychczas realizowanymi działaniami Komisji Europejskiej, związanej z porządkowaniem, upraszczaniem i elektronizacją procesów w zakresie obsługi przedsiębiorców, zdrowia, aukcji publicznych czy fakturowania. Kolejny wymiar po projektach krajowych, związanych z elektroniczną administracją oraz projektach realizowanych pod Komisją Europejską w poprzednich latach, ma zaowocować stworzeniem jednolitego systemu komunikacji między administracja Unii Europejskiej.

Instytut Logistyki i Magazynowania od początku bierze czynny udział w realizowaniu przedsięwzięć zmierzających do standaryzacji, upraszczania i elektronizacji procesów administracji, dlatego oprócz projektu e-SENS realizowane są zadania związane z Upraszczaniem i Elektronizacją Procedur Administracyjnych w Polsce oraz unifikacją procesów między krajami członkowskimi (projekty SPOCS, epSOS).

Więcej na ten temat można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji

 

 

 

Instytut Logistyki i Magazynowania współtworzy Pojedynczy Punkt Kontaktowy

Na mocy tzw. dyrektywy usługowej oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej Ministerstwo Gospodarki we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania  oraz Krajową Izbą Gospodarczą utworzył Pojedynczy Punkt Kontaktowy www.eu-go.gov.pl.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy (PPK) powstał przede wszystkim dla osób prowadzących lub planujących rozpocząć działalność gospodarczą, którzy to za pośrednictwem strony internetowej PPK mogą uzyskać szczegółowe informacje dotyczące sposobu realizacji procedur administracyjnych w Polsce.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy (PPK) udostępnia informacje dotyczące m.in.:
•    procedur i formalności związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej w Polsce;
•    danych kontaktowych i kompetencji instytucji publicznych oraz urzędów;
•   sposobów i warunków dostępu do rejestrów publicznych i publicznych baz danych dotyczących działalności gospodarczej i przedsiębiorców;
•   środków prawnych przysługujących w przypadku sporu między właściwym organem a przedsiębiorcą lub konsumentem, między przedsiębiorcą a konsumentem oraz między przedsiębiorcami.


Zadaniem PPK jest także umożliwienie realizacji procedur administracyjnych drogą elektroniczną. W celu realizacji tego zadania portal PPK zintegrowany jest z Elektroniczną Platformą Usług Administracji Publicznej ePUAP, za pośrednictwem której możliwa jest realizacja wielu usług administracji publicznej.


Pojedynczy Punkt Kontaktowy działa w ścisłej współpracy z organami realizującymi procedury, które są zobligowane przepisami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (art. 22b ust. 2) do zapewnienia kompletności i aktualności informacji na PPK. Za pomocą „panelu administracyjnego” organy mają możliwość dokonywania zmian swoich danych kontaktowych oraz instalacji przygotowanych dla nich aplikacji formularzy elektronicznych.


Polski Pojedynczy Punkt Kontaktowy został  utworzony w ramach projektu pn. Uproszczenie procedur związanych z podejmowaniem i prowadzeniem działalności gospodarczej poprzez ich elektronizację i wdrożenie idei „jednego okienka”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL) na lata 2007-2013. Szersze informacje na temat projektu zamieszczone są na stronie http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/.

 

 

 

T-Scale Złotym Laureatem Nagrody Innowacyjności w Transporcie

 W trakcie I Forum Innowacji Transportowych odbywającym się 11 grudnia w Krakowie nasze kompleksowe narzędzie wspierające współpracę niezależnych firm w organizacji procesów transportowych – T-Scale - otrzymało Złoty Laur w kategorii Planowanie, organizacja i zarządzanie.

Organizatorem Forum była Fundacja Centrum Analiz Transportowych i Infrastrukturalnych (CATI). Nagrody zostały przyznane pod auspicjami Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w  Polsce, Krajowej Izby Gospodarczej, Akademii Leona Koźmińskiego oraz Centrum Innowacji Transportowych, jako forma uznania i wyróżnienia innowacyjnych przedsięwzięć o charakterze ogólnokrajowym i regionalnym, realizowanych przez podmioty publiczne i prywatne.

- Produkt T-Scale został wybrany z pośród kilkunastu produktów zgłoszonych do konkursu. Doceniono to, że produkt powstał na bazie doświadczeń badawczych i konsultingowych zespołu ekspertów Instytutu Logistyki i Magazynowania jako odpowiedź na rynkowe potrzeby przedsiębiorstw. T-Scale to  prosty sposób dla przedsiębiorstw  na uzyskanie oszczędności oraz na skrócenie czasu wykonywania zadań. Kolejną zaletą jest redukcja natężenia ruchu, czyli zmniejszenie negatywnego wpływu transportu drogowego na środowisko – mówi koordynator projektu dr Marcin Hajdul.

Więcej o produkcie T-Scale można przeczytać na stronie internetowej naszej oferty.

 

 

 

Instytut Logistyki i Magazynowania członkiem Rady do spraw transportu intermodalnego

11 grudnia Sławomir Nowak, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, powołał Radę do spraw transportu intermodalnego.


Działania rady jako organu pomocniczego mają koncentrować się na poprawie warunków funkcjonowania transportu intermodalnego w Polsce poprzez likwidację istniejących barier, zarówno prawnych jak i organizacyjnych, hamujących rozwój tej gałęzi transportu. Zadaniem rady będzie wskazywanie rozwiązań koniecznych dla zapewnienia rozwoju transportu intermodalnego.


Powołanie Rady do spraw transportu intermodalnego poparli m.in.: PKP S.A., Instytut Kolejnictwa, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP Cargo S.A., Instytut Spraw Obywatelskich INSPRO w Łodzi, PCC Intermodal S.A., Polzug Intermodal POLSKA Sp. z o.o., Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych, Izba Gospodarcza Transportu Lądowego, Instytut Logistyki i Magazynowania, Krajowa Izba Gospodarcza i Polska Izba Spedycji i Logistyki.

"Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie"

Właśnie pojawiło się w sprzedaży vademecum kodów kreskowych pod tytułem "Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie". Książka, pod redakcją naukową Elżbiety Hałas, przedstawia aktualną wiedzę dotyczącą najważniejszych zagadnień związanych z unikalną identyfikacją produktów na rynku i problematyką automatycznej rejestracji danych. Stanowi ona kompendium wiedzy na temat dotychczasowych osiągnięć w tej dziedzinie oraz rozwoju międzynarodowych standardów. Monografia  koncentruje się na systemie GS1 i  wdrożeniach wykorzystujących standardy opracowane w jego ramach."Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie"

Od momentu wynalezienia kodu kreskowego powstało wiele systemów branżowych czy krajowych, ale to system GS1 jest obecnie jedynym spójnym układem zasad identyfikacyjnych i komunikacyjnych funkcjonujących na całym świecie, niezależnie od branży. Celem książki jest przybliżenie działania nowoczesnych technologii w łańcuchu dostaw oraz pokazanie nowej jakości i korzyści płynących z zastosowanych w nich standardów.

Książka będzie  pomocna menedżerom logistyki w Polsce i zachęci ich do odważnego stosowania nowych rozwiązań u siebie w firmach.  Sięgną  po nią  także  studenci  logistyki, aby  poznać  zasady funkcjonowania łańcucha dostaw oraz  zrozumieć  rolę standaryzacji we współczesnej globalnej gospodarce. Tę, jak i inne publikacje związane z szeroko pojętą logistyką można nabyć w internetowym sklepie Biblioteki Logistyka.

Patronat medialny nad książką "Kody kreskowe i inne globalne standardy w biznesie" objął portal Logistyka.net.pl oraz czasopismo Logistyka.

Zapraszamy do obejrzenia filmu promującego najnowszą książkę naszego wydawnictwa.

Co oznaczają cyfry na kodzie kreskowym?

Jednym z przewodnich tematów, poruszonych w andrzejkowym wydaniu popularnego śniadaniowego programu Dzień Dobry TVN były kody kreskowe. Nasi pracownicy odpowiadali na szereg pytań dotyczących kodów oraz ich zastosowań. Cieszy nas niezmiernie zainteresowanie mediów ważnym elementem współczesnego handlu. Zapraszamy do obejrzenia materiału wideo.

Zakupy przez telefon wprost z ulicy

Pod hasłem „Uwolnij Czas. Przygotuj Telefon na Rewolucję” przebiega pierwsza w Polsce akcja umożliwiająca zakupy w sklepie internetowym wprost z ulicy. To wspólny projekt badawczy Instytutu Logistyki i Magazynowania, sieci handlowej Piotr i Paweł, Krajowego Integratora Płatności SA - Transferuj.pl oraz firmy AMS SA. Do końca listopada mieszkańcy Poznania i okolic mogą przy pomocy smartfonów, wykorzystując QR kody i aplikację mobilną RockPay, dokonać zakupu w systemie TU I TERAZ. Po zakończeniu projektu badawczego zasięg aplikacji będzie rozwijany o kolejne miasta oraz partnerów.

W ubiegłym roku świat obiegł film o projekcie Tesco Homeplus realizowanym w Korei Południowej, w którym użytkownicy smartfonów mogli odwiedzić wirtualny sklep w metrze, skanować kody produktów z wirtualnych półek (plakatów), płacić za zakupy poprzez aplikację mobilną i otrzymywać zamówienie do domu. Teraz także mieszkańcy Poznania i okolic mogą przy pomocy swoich smartfonów nie tylko skompletować listę produktów, ale dzięki usłudze mobilnych płatności także od razu za nią zapłacić i tego samego dnia, o umówionej porze, otrzymać przesyłkę do domu. Aby zrobić zakupy, wystarczy pobrać darmową aplikację mobilną RockPay, zeskanować kod produktu z plakatu, z umieszczonymi na nim wirtualnymi półkami oraz skompletować zamówienie.

- Mobilny konsument to projekt pilotażowy, w którym wykorzystaliśmy elementy tradycyjnych kodów kreskowych GS1. Badamy, czy rozwiązania mobilne mogą zmienić sposób funkcjonowania handlu detalicznego w aglomeracji poznańskiej. Projekt pozwoli nam uzyskać odpowiedzi na pytanie, czy konsumenci są gotowi na nowe doświadczenia w obszarze codziennych zakupów – wyjaśnia Jacek Pucher, główny specjalista z Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Błażej Patryn, dyrektor rozwoju zakupów przez internet w Piotrze i Pawle, dodaje, że świadomość ludzi dotycząca możliwości zrobienia spożywczych zakupów w Internecie jest nadal na dość niskim poziomie, natomiast o możliwości dokonania takich zakupów przy użyciu telefonu komórkowego wie tylko nieliczna grupa osób. Cel jaki chcieliśmy osiągnąć to przede wszystkim zbudowanie świadomości ludzi dotyczącej robienia mobilnych zakupów i prezentacja możliwości jakie oferują technologie mobilne. mKonsument ma także pokazać, że tego typu zakupy są bardzo łatwe, szybkie, wygodne i co najważniejsze bezpieczne.

Niezwykle istotną rolę odgrywa w projekcie aplikacja RockPay. To dzięki niej możliwe jest nie tylko skompletowanie listy zakupów, ale przeprowadzenie całego procesu płatności z poziomu telefonu komórkowego. RockPay, jak powiedział Michał Paluszczak, kierownik ds. sprzedaży w Krajowym Integratorze Płatności SA, otwiera zupełnie nowe pole do zastosowania systemu płatności internetowych. Aplikacja jest obecnie dostępna w sklepie Google Play dla telefonów z systemem Android oraz w Apple Store dla telefonów z systemem iOS.

Instytut Logistyki i Magazynowania stworzył metodykę badania obejmującą wszystkie elementy mobilnych zakupów. Autorem aplikacji mobilnej o nazwie RockPay oraz wizji płatności mobilnych jest Krajowy Integrator Płatności SA znany internautom m.in. z systemu Transferuj.pl. Obecność Sieci Piotr i Paweł, pozwoliła na zintegrowanie kanału mobilnego ze sklepem internetowym oraz obsługę zakupów dostaw na terenie całej aglomeracji. Partnerzy pracowali wspólnie nad projektem plakatu, hasłem oraz kampanią w mediach. Nośniki na potrzeby kampanii udostępniła firma AMS SA.

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Stacji kontroli pojazdów i ośrodków szkolenia kierowców

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.

Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

 

 

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Wyścigów konnych

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.
Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

Dokumentu Propozycji Uproszczeń procedur związanych z wyścigami konnymi, który jest dostępny pod adresem: http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/konsultacje-spoleczne/konsultacje-zakoczone/dpu-wyscigi-konne/

 

Do Berkeley z TOP 500 Innovators

9 października w obecności Sekretarza Stanu Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego prof. Marii Elżbiety Orłowskiej wręczono 37 promes wyjazdowych prestiżowego programu TOP 500 Innovators. Wśród uczestników programu jest już trzeci pracownik Instytutu Logistyki i Magazynowania. Michał Pajdak spędzi dwa miesiące studiując na Uniwersytecie Kalifornijskim w Berkeley, a także praktykując między innymi w NASA i HP.

O miejsce w kolejnej edycji rządowego programu konkurowało 128 kandydatów z uczelni, instytutów badawczych, instytutów Polskiej Akademii Nauk i centrów transferu technologii w całej Polsce. 93 kandydatów po ocenie formalnej zaproszono na rozmowy kwalifikacyjne, w których oceniano aplikacyjność badań, innowacyjność prowadzonych projektów, dotychczasowe sukcesy komercjalizacyjne, motywację do udziału w programie, zdolności komunikacyjne i znajomość języka angielskiego. Z tej grupy wyłoniono ostatecznie 37 finalistów drugiej edycji „Top 500 Innovators”, reprezentujących 27 instytucji naukowych z całej Polski.

- O kolejnym konkursie dowiedziałem się bezpośrednio ze strony MNiSW. Rozmowy nie są łatwe, jednak warto spróbować swoich sił. Jeśli ktoś ma wizję i wie, co chce robić  oraz zna angielski, powinien sprostać wymaganiom -  mówi Michał Pajdak, uczestnik programu TOP 500 z poznańskiego Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Top 500 Innovators to największy rządowy program wspierania innowacyjności w nauce. Do końca 2015 roku planowany jest wyjazd aż 500 polskich naukowców i pracowników centrów transferu technologii na staże i szkolenia zagraniczne do ośrodków naukowych i badawczych z czołówki rankingu szanghajskiego (Academic Ranking of World Universities).

Tematyka kursu obejmuje zarządzanie badaniami naukowymi, praktyczne aspekty komercjalizacji wyników badań i współpracę nauki z gospodarką. Bardzo ważną częścią kursu jest rozwijanie kompetencji miękkich takich jak praca w grupie i multidyscyplinarnym zespole badawczym, kreatywne myślenie, efektywne podejmowanie decyzji, rozwiązywanie konfliktów. Uczestnicy programu obserwują pracę zagranicznych firm, w których istotną rolę odgrywa komercjalizacja wyników badań, spotykają się z przedsiębiorcami i przedstawicielami venture capital, poznają sposoby prowadzenia innowacyjnych badań naukowych.

Więcej informacji w zakresie rekrutacji znajduje się na stronie http://www.nauka.gov.pl/

Konsultacje społeczne Projektu UEPA procedur dot. Żłobków i Klubów Dziecięcych

W ramach Projektu Upraszczanie Elektronizacja Procedur Administracyjnych (UEPA) Instytut Logistyki i Magazynowania rozpoczął konsultacje społeczne dotyczące Dokumentu Uproszczeń Procedur Administracyjnych.

Etap uproszczeń procedur administracyjnych to niezbędna wiedza ekspertów i praktyków w zakresie uproszczenia prawa, zasad organizacji pracy i przepływu informacji, struktur dokumentów, interaktywnej komunikacji urzędów przy realizacji procedur oraz elektronizacji komunikacji urzędu z przedsiębiorcą za pośrednictwem elektronicznego Punktu Kontaktowego (ePK).

Zachęcamy Państwa do przedstawienia swojego stanowiska oraz wzięcia udziału  w debacie i wyrażenia swojej opinii w konsultacjach społecznych projektu UEPA na temat:

Dokumentu Propozycji Uproszczeń procedur związanych ze żłobkami i klubami dziecięcymi, który jest dostępny pod adresem:
http://www.eu-go.gov.pl/pl/projekt-uepa/konsultacje-spoleczne/konsultacje-zakoczone/dpu-zlobki-i-kluby-dzieciece/

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj