Organizacja GS1 Polska
Instytut Logistyki i Magazynowania
Instytut Logistyki i Magazynowania, Instytut Badawczy
Marka Polskiej Gospodarki

A+ A A-
Ruszyła rejestracja na Transport Research Arena TRA 2016

Najwięksi partnerzy rynku transportowego, 5 Europejskich Platform Technologicznych, Komisja Europejska, sesje plenarne, strategiczne, techniczne, dziesiątki wystawców i debat: 18-21 kwietnia rusza szósta edycja Transport Research Arena TRA 2016 – największego w Europie wydarzenia dedykowanego transportowi i logistyce.


Celem konferencji jest rozwój badań i wdrożeń zgodnie z potrzebami nowoczesnego społeczeństwa europejskiego oraz budowa współpracy nauki z biznesem w zakresie rozwoju innowacji w transporcie. W tym, podjęcie dyskusji wobec wyzwań stojących przed transportem obejmujących zanieczyszczenie środowiska, konsumpcję energii, bezpieczeństwo i aspekty społeczno-ekonomiczne. Zaprezentowane zostaną najnowsze badania, innowacje, technologie i wdrożenia, koncepcje, w tym najlepsze praktyki z Europy i całego świata. Instytut Logistyki i Magazynowania w ramach wydarzenia poprowadzi sesję „Współpraca w Logistyce”, w której zaprezentowane zostaną nowe możliwości i rozwiązania usprawniające procesy logistyczne.


TRA2016 jest szóstą z kolei edycją konferencji, która odbywa się w cyklu co dwa lata. TRA gromadzi każdorazowo ponad 2tys. uczestników – przedstawicieli nauki  oraz biznesu branży transportu i logistyki. Poprzednie edycje miały miejsce w Paryżu, Atenach, Brukseli, Ljubljanie i Goeteborgu. Gospodarzem najbliższej edycji jest Warszawa, co daje większe szanse do udziału polskich przedsiębiorstw i jednostek badawczych.

Więcej informacji o konferencji oraz formularz rejestracyjny dostępne na stronie konferencji: www.traconference.eu

 

Korzystaj z technologii - niepożądane działanie leku zgłaszaj mobilnie

Od 12 listopada, każdy pacjent lub opiekun pacjenta może zgłaszać działania niepożądane leków zdalnie, za pomocą aplikacji mobilnej. To efekt projektu pilotażowego prowadzonego przez Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych oraz Instytut Logistyki i Magazynowania – GS1 Polska.

Wiadomo, że skutki stosowania leku – obok tych pozytywnych i oczekiwanych mogą być niekorzystne. Każdy z leków może, choć nie musi, spowodować niepożądane, czyli szkodliwe i niezamierzone działanie np. ból brzucha, osłabienie lub reakcje skórne. Informacje o takich działaniach zbiera, analizuje oraz przekazuje m.in. do unijnej bazy danych Eudravigilance Urząd Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych (URPL). Do niedawna bazę wiedzy URPL o niepożądanych działaniach zasilali tylko pracownicy służby zdrowia. Od 2013 roku taką możliwość ma każdy pacjent lub opiekun pacjenta. Wystarczy wypełnić formularz dostępny na stronie urzędu i wysłać go na poczcie. Działanie to, choć nie jest trudne, wymaga jednak zaangażowania i czasu, i jak wynika z raportów nie zdarza się często.

Udział Polski w ogólnej liczbie przesyłanych zgłoszeń działań niepożądanych leków wciąż jest niewielki. Z raportu WHO wynika, że w 2013 roku z Wielkiej Brytanii pochodziło 7,3 proc. zgłoszeń, z Niemiec 6 proc., z Francji 3,1 proc., natomiast z Polski zaledwie 1 promil (ok. 11 tys. zgłoszeń), z czego tylko 30 przekazali sami pacjenci. Tymczasem, na co zwraca uwagę dr Jarosław Woroń z Zakładu Farmakologii Klinicznej Katedry Farmakologii UJ CM: "pacjent zwykle o wiele dokładniej i niejednokrotnie precyzyjniej jest w stanie opisać niepożądane efekty stosowanej farmakoterapii. W związku z niską zgłaszalnością powikłań polekowych przez profesjonalistów, właśnie dzięki pacjentom możemy pozyskać informacje niezbędne do bezpiecznego leczenia.
Ilość działań niepożądanych zgłaszanych przez pacjentów ma szansę wzrosnąć za sprawą aplikacji mobilnej Mobit Skaner, która znacznie ułatwi proces wypełniania oraz przesyłania zgłoszeń. Wystarczy pobrać i zainstalować Mobit Skaner, następnie zeskanować kod kreskowy leku. Wszystkie informacje o leku, niezbędne do zgłoszenia, zostaną wypełnione automatycznie, a zgłaszającemu pozostaną do uzupełnienia tylko dane dotyczące pacjenta oraz działania niepożądanego. Całość zajmuje kilka minut.

Aplikacja Mobit Skaner została stworzona w Instytucie Logistyki i Magazynowania, a projekt realizowany jest we współpracy z Urzędem Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych pod honorowym patronatem Rzecznika Praw Pacjenta. Aplikacja Mobit Skaner jest dostępną w Google Play dla użytkowników telefonów z systemem Android. Zarówno twórcy rozwiązania jak również przedstawiciele urzędu z zainteresowaniem oczekują pierwszych wyników licząc na znaczny wzrost zgłoszeń nadsyłanych przez samych pacjentów.

Światowy Tydzień Przedsiębiorczości w Wielkopolsce

160 krajów, tysiące bezpłatnych szkoleń, wykładów i debat - 16 listopada rusza ósma edycja Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości – największego na świecie wydarzenia promującego świadomy rozwój, aktywną postawę wobec życia oraz podejmowanie biznesowych inicjatyw. Poznański Park Naukowo-Technologiczny jest koordynatorem ŚTP w Wielkopolsce.


Święto przedsiębiorczości rozpocznie się 16 listopada na Międzynarodowych Targach Poznańskich oficjalną inauguracją połączoną ze spotkaniem pt.: „Innovation management”, skierowanym do firm i naukowców zainteresowanych tworzeniem i wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań. (Szczegóły i zapisy)
Do grona Partnerów ŚTP w Wielkopolsce dołączyło wiele firm i instytucji, w tym również Instytut Logistyki i Magazynowania, który w ramach wydarzenia w dniu inauguracyjnym przedstawi usługi projektu e-CODEX, które są wsparciem dla przedsiębiorców w odzyskiwaniu należności on-line w Europie. ILiM zorganizuje także bezpłatne warsztaty "EUROPEJSKI NAKAZ ZAPŁATY - SKUTECZNE ODZYSKIWANIE NALEŻNOŚCI W UE” (19.11.2015, 17:00 – 20:00 w siedzibie ILIM), których celem jest przedstawienie zagadnień związanych z międzynarodowymi postępowaniami sądowymi, w tym inicjatyw pozwalających na szybszą, skuteczniejszą i tańszą procedurę.


Wydarzenia organizowane w ramach Światowego Tygodnia Przedsiębiorczości skierowane są zarówno dla licealistów, studentów, jak i przedsiębiorców oraz naukowców. Tematyka spotkań, szkoleń, konsultacji, wykładów jest w tym roku bardzo szeroka: od kształtowania umiejętności miękkich, sztuki autoprezentacji, design thinking poprzez współpracę z mediami, porady prawne aż do rozwijania własnego przedsiębiorstwa oraz współpracy między nauką i biznesem. Każdy zainteresowany szeroko rozumianą przedsiębiorczością z pewnością znajdzie coś odpowiedniego dla siebie.


Sprawdź listę bezpłatnych wydarzeń w Wielkopolsce!


Wydarzenie zostało objęte honorowym patronatem Ministerstwa Gospodarki, Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Prezydenta Miasta Poznania, Konfederacji Lewiatan oraz Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), a także patronatem medialnym Głosu Wielkopolskiego i Radia Merkury.

ePUAP2 – najważniejsze zmiany w obsłudze dokumentów elektronicznych

Instytut Logistyki i Magazynowania zaprasza na webinarium poświęcone zmianom w obsłudze ePUAP2.
Webinarium rozpocznie się prezentacją, następnie przewidziany jest czas na wymianę zdań i udzielenie odpowiedzi na pytania uczestników.

Termin: 5 listopada 2015 r.
Rozpoczęcie: 10:00
Czas trwania: 30-45 min.

Spotkanie poprowadzi Rafał Sowiński, z-ca kierownika Centrum Elektronicznej Gospodarki w Instytucie Logistyki i Magazynowania. Udział w webinarium jest bezpłatny. Zapraszamy do rejestracji na stronie internetowej webinarium

 

 

Instytut Logistyki i Magazynowania po raz trzeci na Trans Poland

W dniach 4-6 listopada 2015 r. w Warszawskim Centrum Expo XXI odbyła się III edycja Międzynarodowych Targów Transportu i Logistyki TransPoland, podczas której zaprezentowane zostały najnowsze rozwiązania oraz usługi dla sektora TSL.
Wydarzeniem przewodnim tegorocznej edycji była konferencja: “Transport kluczowym ogniwem w wymianie handlowej wschód-zachód”, nad którą patronat honorowy objęły m.in. Ministerstwo Gospodarki oraz Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych.


Trans Poland 2015 w liczbach:
-    ponad 100 wystawców z 20 krajów
-    6 wydarzeń specjalnych
-    obecność ponad 20 izb handlowych
-    3500 profesjonalnych odwiedzających (15% zagranicznych odwiedzających)

Więcej na temat uczestnictwa na http://trans-poland.pl/

Wielkopolscy przedsiębiorcy w Instytucie Logistyki i Magazynowania

8 października 2015 wielkopolscy przedsiębiorcy w ramach październikowego spotkania Wielkopolskiego Klubu Kapitału odwiedzili Instytut Logistyki i Magazynowania. Gości powitał w Strefie Kreatywnej dr Grzegorz Szyszka, dyrektor Instytutu Logistyki i Magazynowania. Spotkanie było okazją do zaprezentowania nowych koncepcji i trendów w zarządzaniu łańcuchami dostaw. Przedsiębiorcy mogli się przekonać, jaka jest rola globalnych standardów GS1 w usprawnianiu procesów biznesowych i jakie są dokonania Instytutu w ich wdrażaniu do praktyki gospodarczej. Dr Elżbieta Hałas, zarządzająca systemem GS1 w Polsce, przedstawiła również aktualne wyzwania związane z digitalizacją i rozwojem e-commerce. Uczestnicy spotkania zapoznali się z najnowszymi koncepcjami rozwijanymi wokół globalnej sieci dostaw, które przedstawił dr Piotr Nowak wyjaśniając pojęcie Fizycznego Internetu oraz prezentując ideę Wielkopolskiego Obserwatorium Logistycznego. Na spotkaniu nie zabrakło również praktycznych informacji związanych z odzyskiwaniem należności drogą elektroniczną od wierzycieli z Unii Europejskiej. Taką możliwość zaprezentowała Lucyna Łuczak-Noworolnik, radca prawny Instytutu, która w projekcie e-Codex pracuje nad ułatwieniem dostępu do środków prawnych w Europie. Goście mogli także zadawać szczegółowe pytania ekspertom Instytutu podczas tradycyjnego poczęstunku.

Dziękujemy za odwiedzenie Instytutu Logistyki i Magazynowania i zapraszamy do współpracy.

Odzyskiwanie zaległych należności od kontrahentów z Niemiec możliwe on-line

Od 1 października 2015 r. odzyskiwanie zaległych należności od kontrahentów z Niemiec stało się jeszcze łatwiejsze. Polscy obywatele i przedsiębiorcy mogą złożyć pozew do sądu w Niemczech o wydanie europejskiego nakazu zapłaty (ENZ) on-line.

ENZ umożliwia uzyskanie tytułu  egzekucyjnego pozwalającego na legalne podjęcie działań zmierzających do odzyskania należności pieniężnych od dłużnika zagranicznego. Postępowanie ma na celu uproszczenie, przyspieszenie oraz ograniczenie kosztów procesów sądowych w sprawach transgranicznych. Postępowanie ma zastosowanie do spraw cywilnych i handlowych dotyczących bezspornych roszczeń pieniężnych.

Przykład: Przedsiębiorca z Polski podpisał umowę z przedsiębiorcą z Niemiec na dostawę towaru. Towar został wysłany i odebrany przez przedsiębiorcę z Niemiec jednak płatność nie wpłynęła. Mimo licznych wezwań do zapłaty wierzytelność nie została uregulowana. Roszczenie ma charakter bezsporny, przedsiębiorca z Polski może wystąpić z pozwem o wydanie europejskiego nakazu zapłaty do sądu w Niemczech (jeśli np. tak wskazano w umowie). Wykorzystując platformę e-CODEX może to uczynić elektronicznie, bez ponoszenia kosztów wysyłki.

 

Projekt e-CODEX stanowi kolejny krok w uproszczeniu postępowań międzynarodowych, umożliwiając ich elektroniczną realizację. Obecnie, dzięki usłudze e-CODEX, możliwe jest złożenie pozwu on-line do niemieckiego Sądu Okręgowego w Berlinie, który jest właściwy do obsługi postępowania ENZ w całych Niemczech. Elektroniczne postępowanie umożliwia obywatelom, przedsiębiorstwom i pełnomocnikom profesjonalnym dochodzenie swoich praw w znacznie szybszy i skuteczniejszy sposób. Wnioskodawca prowadzony jest krok po kroku przez poszczególne rubryki, w których wpisuje niezbędne informacje pozwalające na wygenerowanie kompletnego formularza zawierającego pozew o wydanie europejskiego nakazu zapłaty. Wartym podkreślenia jest fakt, że podmiot korzystający z tego narzędzia jest na bieżąco informowany drogą mailową o statusie sprawy. Cała komunikacja pomiędzy powodem, a sądem - łącznie z otrzymaniem europejskiego nakazu zapłaty - odbywa się on-line. Wysyłanie i odbieranie dokumentów w trakcie postępowań sądowych jeszcze nigdy nie było  tak proste i przyjazne.


Usługa dostępna jest na elektronicznej platformie e-CODEX, pod adresem: www.pilot.e-codex.pl. Platforma została przygotowana przez Instytut Logistyki i Magazynowania, będący partnerem projektu, działającym w konsorcjum krajowym z Ministerstwem Sprawiedliwości. Niemcy, obok Grecji, są kolejnym krajem w którym możliwa jest elektroniczna realizacja postępowania. W celu przeprowadzenia postępowania niezbędny jest jedynie dostęp do Internetu oraz posiadanie bezpiecznego elektronicznego podpisu kwalifikowanego. Narzędzie jest bezpłatne, a ewentualne koszty związane są z opłatami wymaganymi przez sąd zgodnie z przepisami prawa w Niemczech.


Projekt e-CODEX, w ramach którego uruchomiona została usługa, zmierza do budowy rozwiązań umożliwiających sprawną i bezpieczną komunikację on-line z sądami w Europie. ENZ jest jedną z procedur (obok m.in. postępowania w sprawie drobnych roszczeń), w której wdrażane są rozwiązania projektu oferując łatwiejszy dostęp do europejskiego wymiaru sprawiedliwości.

Więcej informacji: www.e-codex.pl, kontakt: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

25 lat kodów kreskowych w Polsce – doświadczenia i wyzwania

Zapraszamy na cykl seminariów poświęconych usprawnianiu procesów logistycznych w wykorzystaniem standardów identyfikacyjnych i komunikacyjnych GS1.

Podczas spotkań zostanie przedstawiony pakiet korzyści związanych z wprowadzeniem rozwiązań informatycznych uwzględniających kody kreskowe, EDI oraz RFID w obszarze magazynowania i dystrybucji.

Szczegółowy program seminariów dostępny jest po kliknięciu na wybraną lokalizację.

   Warszawa - 1 października 2015 r.
    Sopot - 16 października 2015 r.
    Katowice - 26 listopada 2015 r.

Case study's i doświadczenia z przeprowadzonych wdrożeń przedstawią Partnerzy wydarzenia: COMARCH, DATACONSULT, DATAINTERCHANGE, HADATAP, HIT KODY KRESKOWE, IBCS POLAND, JANTAR, SKK.

UDZIAŁ W SEMINARIUM JEST BEZPŁATNY!

Zapisz się na GS1 Tour 2015 – cykl seminariów - odbierz kod rabatowy na zakup e-szkolenia!

 

 

 

Bony na innowacje dla MŚP - edycja 2015

Bony na innowacje dla MŚP - ruszył konkurs 2015 w nowej formule!


Informacja:
Zapraszamy firmy sektora MSP do współpracy w zakresie realizacji proinnowacyjnych prac badawczo-rozwojowych. Tworzymy innowacyjne rozwiązania oparte o najnowsze technologie identyfikacyjne, mobilne, informatyczne, badania laboratoryjne RFID, EMC poparte wymogami prawa, rachunkiem efektywności ekonomicznej i dobrymi praktykami w różnych dziedzinach gospodarczych. Działamy dla firm w obszarze logistyki, produkcji, sprzedaży i usług. Przedstaw nam swój pomysł a my wybierzemy rozwiązania, które pozwolą na znaczące ulepszenie wyrobu lub usługi, technologii produkcji, wprowadzenie innowacji technologicznej i/lub organizacyjnej (procesowej). Działamy z firmami w ramach różnych programów związanych z dofinansowaniem. Instytut uczestniczy w procesie tworzenia merytorycznej części wniosku. Zapoznaj się z warunkami BONU NA INNOWACJE i zgłoś swój pomysł lub potrzebę.

Cel dofinansowania:
Projekty  związane z zakupem usługi polegającej na opracowaniu: nowego lub znacząco ulepszonego wyrobu, nowej lub znacząco ulepszonej technologii produkcji, nowego projektu wzorniczego; nowej lub znacząco ulepszonej usługi.

Kwota dofinansowania:
Poziom dofinansowania: do 70% dla średnich przedsiębiorców oraz do 80% dla mikro i małych przedsiębiorców. Minimalna kwota wydatków kwalifikowanych na jeden projekt to 60.000 zł, maksymalna kwota wydatków kwalifikowanych na jeden projekt to 400.000 zł.

Beneficjenci:
Mikro, mali i średni przedsiębiorcy.

Terminy:
- Rozpoczęcie naboru wniosków: 31 sierpnia 2015 r.
- Zakończenie naboru wniosków: 30 grudnia 2015 r.

Wymagane dokumenty dostępne pod LINKIEM.

Wyróżnienie"Zasłużony dla rozwoju Poznania" dla dyrektora ILiM

Dr inż Grzegorz Szyszka, dyrektor Instytutu Logistyki i Magazynowania, otrzymał wyróżnienie "Zasłużony dla rozwoju Miasta Poznania". Odznaczenie zostało przyznane przez Prezydenta Miasta Poznania, Jacka Jaśkowiaka, podczas XXII Rocznicy Wielkopolskiego Klubu Kapitału.

Nadane wyróżnienie to wielki zaszczyt i pochwała umiejętności kierowniczych, zaangażowania i profesjonalizmu dyrektora ILiM. W liście gratulacyjnym Prezydent Jaśkowiak zwrócił uwagę także na inwestycje i projekty, które zrealizowano w Poznaniu z inicjatywy dyrektora Szyszki - takie jak powołanie pierwszej w Polsce Wyższej Szkoły Logistyki oraz budowę Krajowego Centrum Innowacji w Logistyce i e-Gospodarce.

Gratulujemy!

Logistycy z Poznania – przygotowani do ratowania!

Dać szansę przetrwania i potrafić udzielić pierwszej pomocy do czasu przyjazdu karetki pogotowia ratunkowego. Pod takim hasłem zorganizowano kurs ratowników drogowych Polskiego Związku Motorowego w Instytucie Logistyki i Magazynowania oraz Wyższej Szkole Logistyki. W zajęciach prowadzonych przez instruktorów ratownictwa drogowego Automobilklubu Wielkopolski udział wzięło 22 pracowników ILiM i WSL. W poniedziałek 15 czerwca, z rąk prezesa AW Roberta Werle, odebrali certyfikaty Ratowników Drogowych PZM. Chcą bezinteresownie i skutecznie nieść pomoc osobom znajdującym się w stanie zagrożenia życia i zdrowia.

Program kursu obejmował 30 godzin wykładów i ćwiczeń, podczas których uczestnicy poznawali metody udzielania pierwszej pomocy przedmedycznej i reagowania w sytuacji wypadku drogowego. Ćwiczenia obejmowały m.in., przeprowadzanie resuscytacji, czynności podejmowane w przypadku nieprzytomnej, ale oddychającej osoby oraz opatrywanie ran i unieruchamianie złamań a także wyciąganie z samochodu bezwładnego człowieka. Poznańskich logistyków szkoliło ponad dziesięciu instruktorów – pasjonatów ratownictwa drogowego z Automobilklubu Wielkopolski.

Pomysłodawcą kursu był ratownik drogowy z ponad trzydziestoletnim stażem – dr inż. Aleksander Niemczyk, Z-ca Dyrektora ILiM oraz wykładowca WSL, który pasją do ratowania zaraził w miejscu pracy już kilkadziesiąt osób.

- W przypadku nagłego zatrzymania funkcji życiowych, pogotowie ratunkowe przyjeżdżające średnio w 8 minut na terenie miasta, nie jest w stanie zdążyć uratować człowieka. Każdy z nas, posiadający wiedzę z zakresu pierwszej pomocy przedmedycznej i nie bojący się podjąć działania w miejscu akcji – jest w takiej sytuacji na wagę ludzkiego życia, mogąc skutecznie zwiększyć szansę poszkodowanych – mówi Aleksander Niemczyk.

Logistyka jest nauką, dla której w optymalizacji kosztów ważny jest każdy detal. Nic nie jest ważniejsze od życia ludzkiego – nie mogło więc zabraknąć entuzjazmu w nauce jego ratowania właśnie u logistyków. Pracownicy Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz Wyższej Szkoły Logistyki są przeszkoleni z niesienia pomocy, do dyspozycji mają dwa automatyczne defibrylatory i chcą cyklicznie spotykać się i ćwiczyć swoje umiejętności.

- Planujemy zakup fantomów do ćwiczenia resuscytacji, chcemy spotykać się raz w miesiącu na ćwiczeniach i symulować różne sytuacje kryzysowe, aby coraz lepiej i pewniej nieść pomoc poszkodowanym. Spotkania będą otwarte dla wszystkich zainteresowanych pracowników ILiM i WSL – podkreśla A. Niemczyk.

Przeszkoleni pracownicy ILiM i WSL mogą wstąpić do Automobilklubu Wielkopolski i stać się pełnoprawnymi ratownikami drogowymi, zabezpieczając różnego rodzaju imprezy masowe, w tym maratony poznańskie. Niezależnie jednak czy to zrobią – w Poznaniu przy Estkowskiego 6, gdzie tętni życiem polska logistyka, od miesiąca jest zdecydowanie bezpieczniej!

     

 

© Instytut Logistyki i Magazynowania | 2012-2016

Login or Register

LOG IN

Register

User Registration
or Anuluj