Logo

Optymalizacja procesów przedsiębiorstw - opis rozwiązania

Mapowanie i szczegółowa analiza procesów oraz projektowanie zmian i ciągła optymalizacja wielu działań realizowanych przez przedsiębiorstwo - obsługi klienta, zakupów i zaopatrzenia, zarządzania zapasami, magazynowania, produkcji, dystrybucji, transportu, planowania i koordynacji - wynikają z potrzeby poprawy wyników finansowych, poprawy konkurencyjności produktu, czy adaptacji przedsiębiorstwa do zmian w otoczeniu rynkowym. Projektowanie efektywnych zmian uwzględnia integrację procesów w łańcuchu dostaw i wielu innych kluczowych procesów – m.in. sprzedaży, zarządzania finansami, marketingu, inwestycji, badań i rozwoju, utrzymania ruchu.
Odwzorowanie aktualnej sytuacji na mapach procesów jest wstępem do szczegółowego pomiaru obciążenia procesów (w tym przepływów materiałów i produktów, zapasów), wielowymiarowej analizy ponoszonych kosztów i wydajności zasobów oraz identyfikacji wąskich gardeł, przestojów i spiętrzeń prac czy marnotrawstwa (czasu, zasobów, materiałów, energii, itd.). Stąd optymalizacja procesów obejmuje kompleksową analizę i projektowanie zmian:

Optymalizacja procesów wykonywana w kontekście wartości przedsiębiorstwa jest ukierunkowana na przeniesienie (mapowanie) wymagań klientów i produktów przedsiębiorstwa (wg sprawdzonych metodyk eksperckich, np. VSM – Value Stream Mappping, QFD – Quality Function Deployment), na planowanie działań, przepływów i zasobów w łańcuchach zaopatrzenia, produkcji i kooperacji oraz dystrybucji na docelowe rynki.

© Instytut Logistyki i Magazynowania